Броят на пътническите и товарни самолети в експлоатация ще се увеличи двойно през следващите 20 години, показва прогнозата на Boeing. Големият им европейски конкурент Airbus също има оптимистични очаквания за развитието на пазара.

Контекст: След шоковото свиване по време на пандемията, авиоиндустрията е във възход. Хората пътуват повече, а производителите не могат да смогнат на огромното количество поръчки от авиокомпании от целия свят.

Явно очакването на бизнеса е тенденцията да се запази.

Колко нови самолети ще са необходими на авиокомпаниите в света през следващите години

Колко нови самолети ще са необходими на авиокомпаниите в света през следващите години

Прогнозата на европейската авиостроителна корпорация Airbus

Коментарите идват в навечерието на авиосалона в Бурже, където се уговарят много сделки.

Детайли: Според вицепрезидента на Boeing Дарън Хълст 48 575 самолета ще са в експлоатация през 2042 г. - при 24 500 през 2022 г. Това означава, че през следващите години трябва да бъдат произведени 42 595 нови машини, които да заместят стари и да осигурят растеж. Прогнозата е коригирана нагоре спрямо миналата година.

По-рано от Airbus обявиха, че очакват производството на 40 850 нови самолета и общо 46 650 годни за полети през 2042 г.

855% ръст на полетите с частни самолети в Европа

855% ръст на полетите с частни самолети в Европа

След пандемията все повече богаташи предпочитат да летят сами

Основната част от авиопарка ще е съставен от авиолайнери с тесен фюзелаж като Boeing 737 Max и A320neo.

  • 23% от новодоставените самолети ще са за Северна Америка;
  • 22% - за азиатско-тихоокеанския регион;
  • 21% - в Евразия;
  • Цели 20% ще са само в Китай.

Още нещо: Търсенето на самолети ще се подхранва най-вече от нискотарифните авиокомпании, отчитат от Boeing. Очакването е повишаването на световния БВП да превърне 500 млн. души в потенциални клиенти на въздушните превозвачи.

Така low-cost компаниите би трябвало да станат двойно по-големи за 20 години. Това все пак са по-слаби темпове в сравнение с изминалите 20 години, когато този сегмент се разрасна шесторно.

NASA и Boeing инвестират над $1 милиард в нови самолети с ниски емисии

NASA и Boeing инвестират над $1 милиард в нови самолети с ниски емисии

Ще промени ли Sustainable Flight Demonstrator търговските полети?

От друга страна: Събитията от последните години показаха колко крехка е авиоиндустрията. Пандемия, военен конфликт или икономически срив са в състояние за буквално дни да намалят пасажерите, а след това по веригата идват намалени приходи за авиокомпаниите и отказани поръчки за производителите.

Не е ясно и как ще се отразят по-високите изисквания за вредните емисии на целия сектор - за момента т.нар "зелен" керосин е изключително скъп вариант.

Затова и след COVID-19 всяка прогноза с 20-годишен хоризонт изглежда преди всичко като добро пожелание.