Brexit заплашва бъдещето на Великобритания като производствен център, а липсата на сделка между Лондон и Брюксел е сериозна заплаха за британското производство.
Това предупреди главният изпълнителен директор на производителя на електроника Philips Франс ван Хутен, цитиран отбританския Independent.
"Тъй като времето тече и няма решение, все повече се притеснявам, че в бъдеще безпрепятствената търговия между Великобритания и континенталната част на Европа може да бъде изложена на риск. По принцип Великобритания като производствен център за света ще бъде изложена на риск", заяви ван Хутен.
Ръководената от него компания е сериозно загрижена за наближаващия развод между Лондон и Брюксел и дори може да премести производствата си от Острова при липса на сделка.
"Гледаме на митническия съюз като минимално (изискване) за договорен Brexit. Ако това не се случи, ще трябва да преосмислим производствения ни отпечатък", предупреди той.
Philips очаква продукцията в основната й фабрика в Глемсфорд, Съфолк да падне в случай на твърд Brexit. Холандската компания заяви през юли, че ще съкрати 500 работни места в обекта, ако Великобритания не осигури благоприятна търговска сделка.
Philips има 82-годишна история на това място, но предупреди, че всички промени в действащите споразумения за свободна търговия и режими за сертифициране на продукти "представляват сериозна заплаха за конкурентоспособността на тази фабрика".
"Трябва да имаме план за най-лошия възможен сценарий", отбелязаха от компанията.
Холандският гигант е поредният голям производител, който предупреждава, че сривът в ЕС ще има сериозни отрицателни последици за Обединеното кралство. Jaguar Land Rover, BMW, Airbus, Toyota и Nissan заявиха, че ще трябва да преразгледат операциите си на Острова, ако правителството не постигне споразумение навреме.
Автомобилното производство във Великобритания спадна с 13% през август, който е третият пореден месец на спад. Според организации от бранша твърд Brexit ще донесе мита за най-малко 5 млрд. паунда.
Но това ще бъде само върхът на айсберга за сектора, тъй като тези такси могат да увеличат цената на произведените на Острова коли, продавани в ЕС, средно със 2700 паунда, "засягайки търсенето, рентабилността и работните места", твърдят от бранша.
Миналия месец Honda обяви, че сценарият "без сделка" ще струва десетки милиони паунда, докато BMW обяви, че ще премести плановото затваряне на завода, който произвежда Mini в Оксфорд, така че да съвпадне с началото на Brexit, за да сведе до минимум риска от прекъсване на производството.
Най-големият британски автомобилен производител Jaguar Land Rover наложи на фабриката си Касъл Бромич да работи само по 3 седмично, заради "продължаващите насрещни ветрове, влияещи на автомобилната индустрия".
Главният изпълнителен директор на компанията Ралф Спет предупреди, че десетки хиляди работни места в автомобилната индустрия на Острова са изложени на опасност, ако не се сключи сделка за Brexit.