Пазарът на автомобили в Европа изпрати 2019 г. с изненадващ ръст. През първите 11 месеца на годината бяха продадени по-малко нови автомобили, спрямо същия период на 2018 г. Редица данъчни промени в някои европейски държави обаче подкрепиха покупките преди края на 2019 г.

Според данните на Европейската асоциация на автомобилните производители (ACEA) пазари като Холандия и Швеция отчитат повече от двойно по-големи продажби през последния месец на годината. Ръстът е двуцифрен в почти всички останали пазари.

Така декември 2019 г. се превърна в четвъртия пореден месец на растеж с увеличение от 21,7% и рекорден в историята на Стария континент. Високият ръст частично се дължи и на спада от 8,4% през декември 2018 г., само три месеца след влизане на новия стандарт WLTP, който потопи продажбите.

Значителен ръст все пак има във Франция (+27,7%) и Швеция (+109,3%), след като и двете държави обявиха значителни промени в бонус-малус компонента, свързан с въглеродните емисии, при облагането.

Като цяло, новите регистрации в Европа се увеличиха с 1,2% през цялата 2019 г., достигайки 15,3 милиона и отчитайки шеста поредна година на растеж. Годината започна по-слабо заради ефекта от въвеждането на WLTP. Последното тримесечие на 2019 г., и особено декември, праща пазара в позитивна територия, коментират от асоциацията.

Сред петте най-големи пазара в ЕС Германия записва най-голямо увеличение - 5%, следвана от Франция (+1,9%) и Италия (+0,3%). Испания (-4,8%) и Великобритания (-2,4%) обаче записват спад.

Последните данни сочат ясно колко променлива е регулаторната среда и какви са ефектите ѝ върху индустрията.

В България продажбите също са рекордни. Търсенето се е покачило с 3% за цялата година, като общо продадени нови автомобили са 35 371. Остава неясно каква част от тях са насочени към реекспорт. През декември ръстът е 11,9% до 2 860.

Кои са лидерите при производителите?

Безспорен номер едно е германският концерн Volkswagen, който е продал 3 735 099 автомобила, записвайки годишен ръст от 3,1%. Двуцифрен ръст записват брандовете SEAT и Porsche, от които са продадени 492 хил. и 75 хил. бройки съответно.

VW е и най-продаваната марка с 1,715 млн. реализирани бройки, минимално покачване от 0,3%.

При производителите на втора позиция е френската PSA Group, в която влизат Peugeot, Citroen и Opel. Новопридобитата Opel обаче записва спад на продажбите от 7,6% до 803 хил. Общо, групата е продала 2,433 млн. автомобила, спад от 1,1%.

Renault Group заема почетната трета позиция с 1,631 млн. продажби и ръст от 1,1%. Renault е и втората най-продавана марка след VW с 1,049 млн.

Huyndai и Kia растат с общо 2,8% до 1,039 млн., а малко след тях е BMW Group с 1,006 млн., а Daimler изостава с общо 984 хил. продажби (+5,3%). Както стана ясно обаче, Mercedes-Benz за четвърта поредна година изпреварва BMW в световен мащаб.

Значителен спад записват две японски марки - Nissan (-19,6%) и Honda (-10,5%). Toyota бележи ръст от 3,9% до 713 хил., а Mazda расте с 10,3% до 246 хил.