Преди месец един от лидерите в производството на птиче месо у нас - компанията "Градус" АД, обяви, че планира да стане публична. Тогава стана ясно, че дебютът на фирмата на Българската фондова борса (БФБ) може да се превърне във второто най-голямо първично публично предлагане (IPO) у нас с очаквания за набирането на капитал от 100 милиона лева. 

Производителят на птиче месо "Градус" прави най-големия борсов дебют от кризата насам

Производителят на птиче месо "Градус" прави най-големия борсов дебют от кризата насам

От компанията планират той да бъде на стойност над 100 милиона лева

За това кога точно ще излезе дружеството на борсата, какви инвеститори имат интерес да се включат в търговията на акциите и за какво ще бъдат използвани набраните средства от Money.bg разговаряме с изпълнителния директор на компанията Ангел Ангелов.

- Г-н Ангелов, през миналия месец стана ясно, че компанията "Градус" планира да дебютира на Българската фондова борса (БФБ) тази година. Кога по-точно можем да очакваме първичното публично предлагане (IPO)?

- В момента се изготвя проспект, който трябва да бъде внесен в Комисията за финансов надзор (КФН), съответно след това той трябва да бъде одобрен. Така че първичното публично предлагане очакваме да се случи в края на май или началото на юни - това са реалистични срокове, свързани и с нормативни процедури.

- Защо решихте да излезете на борсата?

- Защото вярваме, а и имаме икономически основания за това, че това ще даде както тласък за развитието на компанията, така и ползи за фондовия пазар, а и за потребителите. Смятаме, че "Градус" достигна нивото да стане публична компания. Това е една естествена стъпка в нашето развитие и по модел на световните компании в нашия бранш, с които ние се конкурираме и сравняваме и които са минали през този етап.

Ангел Ангелов е наследник фамилия Ангелови, основателите на фирма "Градус". През 2000 г. завършва международна гимназия "проф. д-р Васил Златарски". А през 2004 г. - Business Studies в The Nottingham Trent University, Англия и оттогава е активна част от семейния бизнес. В момента той е изпълнителен директор на компанията.

Ние видяхме ползите в други наши позиции, в частност в здравеопазването, където ние сме част от втория по големина в света собственик на болници Integrated Healthcare Holdings (IHH), чрез нашите партньори от Acibadem. Те са листнати на Малайзийската фондова борса и на Истанбулската фондова борса. Там видяхме всички плюсове да бъдеш публична компания. Смятаме, че това ще ни даде достъп до капиталови пазари и до чуждестранни инвеститори. И в крайна сметка БФБ заслужава компания от хранително-вкусовия сектор, която е от ранга на "Градус". А и през последните 10 години на борсата има повече делиствания, отколкото листвания.

- Планирате да привлечете 100 милиона лева, което би било второто по големина предлагане на БФБ след излизането на Първа инвестиционна банка (ПИБ). Кое ви кара да смятате, че ще постигнете тази амбициозна цел?

- Ние сме компания със стабилни ръстове в годините. Интересът, както на национално, така и на международно ниво, е много голям - от частни инвеститори, през институционални инвеститори и дори международни институции. Това също ни дава увереност, че листването ще бъде успешно. Да бъдем първи, втори или трети по големина не е нашата цел. В компанията имаме инвестиционен план и в крайна сметка купувачът ще е този, който ще направи своята преценка. Самото предлагане сме избрали да бъде по най-справедливия за инвеститорите начин - IPO сегмент на БФБ, където интересът ще е определящ до голяма степен за цената.

- За какво ще използвате набраните от IPO-то средства?

- Ще ги насочим към това, с което "Градус" е най-популярна - производството на месо. С това ни познават крайните клиенти. Развиваме този бизнес над 25 години, като имаме 99% познатост на бранда с над 30% пазарен дял в България. Освен това имаме една достатъчно голяма бизнес линия, която е свързана с генетичен материал и производството на разплодни яйца. Там сме в топ 3 на Европа и изнасяме за над 15 държави, като 80% от тази продукция е експортно ориентирана. Това е едно от звената, за които планираме най-голямо развитие и най-големи инвестиции. Там искаме да разширим продукцията с над 20%, за да можем да задоволим търсенето от страна на нашите клиенти.

Друг сегмент, в който навлязохме, е производството на колбаси от свинско месо с марката - "Аз ям!", която е само на година и половина, а има много добър потенциал заради големия интерес на потребителите. Засега резултатите показват, че сме в правилна посока. Ще инвестираме в разширяване на продуктовата линия, като капацитетът на новото предприятие в Стара Загора е много голям - в момента то работи едва на 30%.

- Вече споменахте, че "Градус" изнася част от продукцията си. Планирате ли да използвате средства от набрания капитал за навлизането на нови пазари?

- Изнасяме за различни държави като се започне от най-близките до нас, като Гърция и Румъния, мине се през бившите съветски републики и се стигне до Близкия Изток. В момента развиваме дейност в 15 страни. Целим да се разширим повече на регионално ниво, да стъпим по-добре на Балканите в държави, като Сърбия, Македония, Албания и т.н. Смятаме също така, че в страните от Европейския съюз и конкретно в Западна Европа, можем да имаме по-добри позиции и повече продажби.

- А можем ли да очакваме бъдещи придобивания след като "Градус" стане публична компания?

- Не изключваме сливания и придобивания в нито един от секторите, в които оперираме. Това е възможна стратегия и сме предвидили част от средствата за такива. Но това ще стане ясно след IPO-то.

- Споменахте марката "Аз ям!", която представихте през 2016 година. Как се разви бизнесът за близо две години и възвърнахте ли си вече инвестицията от 15 милиона лева в завода в Стара Загора?

- Все още сме с ограничени като брой продукти, но въпреки това там, където брандът присъства, има голям интерес от страна на клиентите. Вече имаме добро покритие, развиваме се изключително добре и показваме сериозен потенциал за ръст. По отношение на вложенията, ние инвестираме дългосрочно и продължаваме да смятаме, че това е добра практика. Печалбите идват сами, когато работим качествено. Създали сме капацитет, който да можем да запълним с времето.

- Колко е голям пазарът на птиче месо в България и очаквате ли търсенето в страната да се увеличи, каквито са прогнозите за Европа в следващите години?

- Може би заради предпочитанията ни към свинското месо, в България консумацията на пилешко месо е под средната за Европа. Това ни дава основния да вярваме, че потреблението на пилешкото месо ще расте с по-бързи темпове, отколкото това в Европа. Но и на Стария континент, и в света консумацията на пилешко расте поради много причини - налагането на здравословното хранене, високият протеин за сметка на ниските мазнини в пилешкото месо, както и много други негови предимства.

По данни на от 2015 година в България на лице от домакинство се консумира по 32 килограма пилешко месо годишно. Прогнозите са до 2020 година консумацията да стигне до 38 килограма, т.е. да нарасне с 20%.

Това развитие важи и страните от Балканския полуостров. Не трябва да забравяме, че там има и много мюсюлманско население, при което птичето месо е много по-широко застъпено в менюто. Голям плюс за "Градус" е, че може да произвежда т.нар. халал пилешко, сертифицирани сме по халал (бел.ред.: халал се нарича допустимата за мюсюлманите храна, посочена в Корана и Суната). Това е и причината Близкият изток да е основен пазар за нас.

- В сегмента на разплодните яйца сте сред лидерите в Европа. Как постигнахте този успех и какво означава той за една компания от България?

- Това е b2b сегмент и е свързан с производство на генетичен материал. При него е много важно доверието на клиента и още повече качеството на продукта. При него има много ноу-хау, което в годините сме развивали, за да стигнем до това ниво. Инвестирали сме много, за да си партнираме с най-добрите в бранша, да ползваме консултанти с висок професионализъм, както и да поддържаме постоянен обмен на ноу-хау на европейско и световно ниво. Това ни позволи да станем едни от топ 3 в Европа.

Развиваме този бизнес над 10 години. Базите ни са в 8 локации в България - Стара Загора, Ямбол, Русе, Хасково, Чирпан и други. Много сме горди, че една българска компания може да бъде в топ 3. Първа е чешка компания, а второто място си разделяме ние с една немска компания, като с тях вече сме на едно ниво като обем на производството.