Недостигът на работници е все по-голям проблем за бизнеса в Германия. Компаниите отчаяно търсят персонал и вече предлагат бонуси като дълги почивни дни, по-малко работни часове, гъвкави смени и по-дълги платени отпуски, макар че служителите в страната имат най-краткото работно време в развитите държави, разказва Reuters.
Миналата година един от най-големите работодатели в Германия - държавният железопътен оператор Deutsche Bahn предложи на работниците си избор между 6-дневен допълнителен годишен отпуск, увеличение на заплатите с 2.6% или съкращаване на работната седмица с един час.
От около 137 000 служители, на които беше даден този избор, 58% избраха да добавят още почивни дни към 28-30 дни платен отпуск, който вече получават, 40% предпочетоха повишаване на заплатите, а само 2% намалиха седмичните си работни часове до 38 от сегашните 39.
"В Германия темата за демографската промяна е голям проблем. Изправени сме пред голямо предизвикателство да привлечем служители и да ги направим лоялни към нас. Трябва да помислим какво искат служителите", обяснява пред Reuters Зигфрид Хюдорф, отговарящ за условията за заетост в Deutsche Bahn.
Желанието за по-дълга почивка е особено силно изразено сред жените, които представляват около 23% от служителите на жп превозвача. Целта е те да станат 25% до 2020 г.
Германците работят по-малко часове от жителите на повечето други развити държави, с 1363 работни часа на служител през 2016 г., които намаляват от 1452-те часа през 2000 г., според Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР).
Това е значително по-малко от 1763-те трудови часа средно за 35-членната ОИСР. Американските работници се трудят по 1783 часа, а мексиканците работят най-много - по 2255 часа годишно.
Необичайно силният и устойчив икономически подем, съчетан с недостиг на хора в трудоспособна възраст, направи германските компании по-притеснени от привличането на служители, отколкото фирмите в други водещи икономики, според проучване на ManpowerGroup.
Повече от половината от германските работодатели изпитват затруднения да наемат служители, което е над средната световна стойност от 45%. Особено тежко е положението при големите фирми, 82% от които имат подобни трудности. Най-трудните позиции за попълване са квалифицирани работници, инженери и технологични специалисти, показва изследването.
По време на скорошно посещение в Берлин, милиардерът и инвеститор в рисков капитал Питър Тийл заяви, че младите хора са по-заинтересовани от посещаването на нощни клубове, вместо от стремежа да натрупат състояние. Той дори се пошегува, че германската столица предлага баланс между свободно време и работа от 3 към 1 в полза на свободното време.
В Deutsche Bahn не е точно така: служителите й се трудят по около 1600 часа годишно, доста над средното за Германия. Стандартната 39-часова работна седмица на компанията надвишава 35-те часа в индустриалния сектор на производителите на автомобили и инженерните фирми.
След поредица от стачки, могъщият профсъюз IG Metall, който представлява 3.9 млн. работещи в сектора, се съгласи на сделка, позволяваща на служителите да намалят работната си седмица до 28 часа в продължение на 2 години, за да се грижат за деца или други роднини.
Междувременно най-голямата телекомуникационна компания в Европа - Deutsche Telekom се съгласи да даде на служителите си 14 дни допълнителен годишен отпуск, вместо по-рано договореното съкращаване на работната седмица с 2 часа до 36 часа.
Бум на свободните работни места
Свободните работни места в Германия се повишиха със 128 000 през 2017 г., достигайки 1.18 млн. през четвъртото тримесечие, показва проучване на изследователския институт по труда IAB.
Deutsche Bahn трябва да наеме 19 000 работници през тази година, за да замени пенсиониращите се кадри. През последните 5 години компанията вече е наела над 60 000 нови служители.
Тази тенденция трябва да продължи в обозримо бъдеще: 44% от служителите на жп превозвача са над 50-годишни, а 28% са над 55 години.
"Хората може и да не разбират, че е възможна толкова голяма гъвкавост в Deutsche Bahn", отбелязва Хюдорф.
Железопътната компания създаде дигитален пазар, който позволява на работниците да разменят смени помежду си. Служителите могат да откриват и "сметки за време", за да спестят неизползван годишен отпуск и извънреден труд за бъдещ по-дълъг платен отпуск (за месец или повече) или периоди на работа на непълно работно време.
Гъвкавият график на персонала привлича родители, които искат да вземат децата си от училище/детска градина или ежедневно пътуващи работници, предпочитащи да работят 4 дълги дни и след това имат 3-дневен уикенд.
Компанията няма нищо против това. Най-важното за нея е влаковете да се движат по график, независимо кой ги обслужва.
"Когато влакът тръгне, някой трябва да бъде на него. Но гъвкавият график работи по-добре, отколкото си мислите. Тези програми карат служителите да се чувстват ангажирани. Те разбират къде и защо има ограничения в компанията", обяснява Хюдорф.