Американският енергиен гигант General Electric ще представи нова платформа за батерии, по пътя към новата си голяма цел - да се превърне в лидер в развиващия се пазар на съхранение на електроенергия.
Гигантската платформа, наречена GE Reservoir, ще може да съхранява енергията, генерирана от вятърни турбини и слънчеви панели, за по-нататъшна употреба.
Тя може да бъде използвана и за добавяне на електрически заряди, когато е необходимо да се стабилизира напрежението и честотата на електрическата мрежа.
Пазарът на устройства за съхранение на енергия, който в момента е малък, се очаква да нарасне значително през следващото десетилетие. В него вече се конкурират големи компании като Tesla, която в края на миналата година постави огромна литиево-йонна батерия в Австралия.
Съвместно предприятие на германския гигант Siemens и американската AES Corp. в момента изгражда още по-мащабна инсталация в Калифорния, което се очаква да се превърне в най-голямата литиево-йонна батерия в света.
"Съхранението на енергия е като швейцарско ножче - има толкова много неща, които могат да се правят с него", заяви Ерик Гебхарт, вицепрезидент и директор по стратегическите технологии в GE Power. Батерията с капацитет 1.2 мегавата е първата от серията, която GE планира да пусне с помощта на платформата Reservoir.
Това не е първият опит на GE да превърне батериите в голям бизнес. Гигантът се опита да произведе собствени батерии преди няколко години, но изостави усилието, тъй като не можеше да се конкурира с доминиращата технология - литиево-йонните батерии.
След това GE насочи вниманието си към продажбата на батерийни системи чрез дъщерно дружество, наречено Current. Компанията наскоро преработи този бизнес, като създаде самостоятелен отдел за батерии в подразделението си GE Power.
Успехът ще бъде необходим тласък за затруднения гигант, който е в процес на преструктуриране и ще направи промени в управителния си съвет. GE се опитва да навлезе на пазар, който според Navigant Research ще генерира десетки милиарди долари приходи през следващото десетилетие.
Едно от най-големите предизвикателства за американската компания ще бъде диференцирането на нейните батерии от тези, предлагани от конкуренти като Fluence. Гигантът ще се стреми да се възползва от своя огромен отпечатък в електроенергията, за да изгради бизнеса си с батерии.
Бизнесът с батерии се очаква да нарасне, отчасти защото цените ряздко се понижиха през последните години, тъй като акумулаторните батерии станаха повсеместни в продукти като лаптопи и смартфони.
Литиево-йонните акумулатори, които струваха около 1000 долара на киловатчас в началото на десетилетието, сега струват между 250 и 300 долара на киловатчас, посочва Рави Мангани, директор, отговарящ за съхранението на енергия в GTM Research.
Компанията прогнозира, че от края на 2017 г. до 2023 г. количеството съхранена енергия, свързано с електрическата мрежа, ще се умножи с повече от 25 пъти. Според оценката на GTM Fluence е настоящият пазарен лидер.
"Има голямо вълнение и следователно виждаме всички тези компании да навлизат в съхранението. Въпросът, разбира се, е кой оцелява и кой не?", отбеляза Мангани.