Наскоро платформа за управление на хотели и ваканционни имоти Quendoo привлече над €1 милион от Фонда за капиталови инвестиции на Българската банка за развитие. Това е десетата сделка за фонда от Групата на Българската банка за развитие, който до момента е инвестирал капитал за растежа на малките и средни компании у нас в размер на над 30 милиона лева.
Българският стартъп ще използва набрания от ББР капитал за подобряване на своите продукти и за навлизане на нови пазари, заяви в студиото на Money.bg Горян Върбанов, който е съосновател на Quendoo.
"Това е втора инвестиция за нас. Първата, когато започнахме преди три години, бяхме подкрепени финансово от "Витоша Венчър" със €750 000. Сега това е втори рунд, който е в размер на €1 милион, като тук съответно "Витоша Венчър" записват €200 000, а Фонда за капиталови инвестиции на Българската банка за развитие - €800 000. Значи до тук инвестицията в компанията ни е €1 750 000. Това ни прави един от сериозните стартъпи в България", уточнява Върбанов.
Работата по набиране на капитал започва преди около половин година. Днес от Quendoo са благодарни на ББР, че вярва в бизнес идеите им и вижда техния потенциал на фона приключил цикъл на финансиране от страна на българската екосистема от фондове.
"Доста от фондовете у нас вече нямат възможност за финансиране, но за голяма наша радост ББР видя потенциала в проекта. Визията за развитие им допадна и решиха да финансират, като ние тепърва ще работим заедно с тях."
Quendoo стъпва на българския пазар през февруари 2022 година, предлагайки комплексно облачно решение за увеличаване на онлайн присъствието и приходите от продажби на хотелите. Платформата интегрира основни дигитални инструменти за оптимизиране на дейността на хотели и ваканционни имоти, включително система за резервации, инструмент за управление на маркетинговите канали, уебсайт генератор и системи за картови разплащания.
Източник: ББР
Защо държавен, а не частен фонд?
Горян Върбанов казва, че пред Quendoo никога не е стоял въпросът дали да използват държавен или частен фонд и подчертава, че плюсовете при използването на държавен са повече. Доволни са, че са намерили подходящите хора, на които да продадат дялове от фирмата, която да инвестира капитал без изискване за участие в оперативното управление на компанията.
"Фондът на ББР има доста позитивен фактор. За много клиенти, бъдейки подкрепени от държавна институция, това е знак, че се прилагат много по-стриктни правила за финансиране. А това за нас е фактор, който би ни позволил дори да се маркетираме."
Навлизане на нови пазари
Предприемачът споделя, че бизнесът им има амбициите да бъде с европейски мащаб. Част от сумата е предвидена за разработването на нови продукти и за обновяване на платформата, а другата част за навлизане на нови пазари.
За целта предстои много работа по интеграция с различните системи на пазарите, на които българската компания ще навлезе. Процесът не е лесен, но със сигурност ще се случи.
"Освен към България, ние гледаме сериозно към пазарите на Великобритания и Румъния", казва съсобственикът на Quendoo.
Към момента клиенти на компанията са големи български курорти като Албена, Ривиера и Слънчев бряг. Върбанов е сигурен, че тези сериозни корпорации са доказателство, че ще пожънат успех и с чуждестранния бизнес.
От идея до иновативен бизнес
Всичко започва преди няколко години, когато Горян Върбанов и неговите съдружници, които имат успешен бизнес в сферата на недвижимите имоти, по време на най-голямата криза на пандемията се оказват с около 300 апартамента в Слънчев бряг, които никой не иска да купи и стоят празни.
"Аз се нагърбих тогава с безумната идея да ги отдаваме под наем, за да получаваме някакви приходи от тях. Този опит завърши не много удачно и в един момент аз реших, че няма как имоти да се управляват без качествен софтуер. Така си направихме софтуер, с който да управляваме тези наши си имоти.
По-късно пазарът се раздвижи, апартаментите бяха продадени, а ние останахме със софтуера, който създадох. Така решихме да го превърнем в една платформа, подобна на Airbnb, но бързо осъзнах, че хората в бранша имат големи проблеми с управлението на техните хотели и ваканционни имоти."
Към днешна дата предприемачът и неговите партньори са доволни, че са все по-разпознаваеми и са сигурни, че тепърва цялата туристическа индустрия може да бъде още по-добре оптимизирана, включително с помощта на изкуствения интелект.
Гледайте целия разговор с Горян Върбанов във видеото!