Зам. генералният директор на НК Железопътна инфраструктура Христо Алексиев пред Money.bg за изграждането на жп проекти с еврофинансиране в Северозападна България

Г-н Алексиев, знае ли се вече с какви средства ще разполага България за развитие на ЖП инфраструктурата за следващия програмен период на ЕС 2014-2020 г.?

България ще може да ползва средства от два източника за реализация на големите инвестиционни проекти. Единият е ОП Транспорт и транспортна инфраструктура, по която се очаква да усвоим между 650 и 700 млн. евро. Другият източник е инструментът Connecting Europe (Свързана Европа), по който за страната ни има локирани около 350 млн. евро. Т.е България през следващия програмен период ще може да разчита на средства от порядъка на 1 млрд. евро, заедно с националното съфинансиране.

В момента с Вас се намираме в Северозападна България, какво се очаква да бъде направено тук с европейски средства през периода 2014-2020 г.?

Най-важният проект, който сме предвидили за реализация в този период е проектът за линията Видин-София, този проект обаче не е само от национално значение, но е и приоритет за ЕС, защото това е част от Коридор 4. Нуждата от реализацията му става по-голяма и с изграждането на Дунав мост 2, така че ние трябва да предприемем ясно стъпки, за да осъществим това трасе. Цялата сума за изграждането на отсечката е около 2 млрд. евро и поради това сме предприели стъпки за оптимизиране инвестиционната стойност на проекта, както и за неговото разделяне на фази. Т.е ние ще започнем поетапно изграждането на тази отсечка.

Кои етапи от този проект ще се проектират и изградят до 2020 г?

За цялата ЖП линия има идеен проект и прединвестиционно проучване т.е. има избрано трасе. В момента обявихме процедура миналия петък за техническо проектиране на линията в участъка Видни Медковец. Очаквам това проектиране да приключи до средата на миналата година.

Паралелно с това е обявена и процедура за ревизия на идейния проект за участъка Медковец до София с цел намаляване на неговата стойност, но запазване на оперативната съвместимост.

Така през 2015 г. очаквам да бъде проведен търг за избор на строител отсечката Видим Медковец, която е с дължина около 60 км. Предвидено е трасето да е с двойна линия, като на места ще е с една, като отсечката ще преминава по изцяло нов маршрут. Ще остане и старата ЖП линия, което достига до определени места.

Как ще бъде разделена останалата част от отсечката?
Останалото трасе от Медковец до София ще се раздели на 2 лота. Единият е Медковец - Руска Бяла, а вторият Руска Бела-Столник.