Кафе културата може да е запазена марка на Италия, но американска компания я разгърна в глобален мащаб. Хауърд Шулц разказва, че посещение до Милано през 80-те години на миналия век го е вдъхновило да развие веригата Starbucks в това, което е днес.
Повече от три десетилетия по-късно гигантът от американския град Сиатъл е готов да навлезе на италианския пазар. На 26 февруари Шулц обяви сделка с италианската компания Percassi да отвори първото за страната кафене на веригата през следващата година именно в Милано.
Starbucks обаче не е единствената, която посяга към изконните традиции на четвъртата по големина европейска икономика. Италианец създаде първата машина за еспресо, но швейцарската фирма Nestlé превзе пазара за персонални еспресо машини със своята система Nespresso. Втората и третата по големина компании за кафе, които се сляха през 2015 г., за да създадат Jacobs Douwe Egberts, са респективно американска и холандска, пише британският вестник The Economist.
Същевременно италианските компании в сферата се опитват да се докопат до по-голяма част от глобалната индустрия. Реекспортът на зърна, най-вече печени, се увеличи повече от двойно през последното десетилетие – до 3,2 милиона стандартни чували от 60 кг. Така делът им нарасна от 6,7% до 8,9% от световната търговия.
Миналата година най-голямата компания в кафената индустрия на Италия Lavazza купи премиум марката Carte Noire от Douwe Egberts за 800 млн. евро, с което се превърна в пазарния лидер във Франция. Това последва първичното публично предлагане на 40% от компанията Massimo Zanetti с цел събиране на капитал за експанзия. Zanetti притежава редица марки, сред които азиатската Boncafé, и купува дял в Club Coffee – канадска фирма, с която разработи компостируеми капсули. Освен че продължава да развива бизнес модела си B2B, Illycaffé разширява по-новото си перо, насочено директно към потребителите. Компанията откри кафенета в големи градове като Сеул и Сан Франциско, и планира да отваря още.
Джефри Йънг от консултантската компания Allegra World Coffee Portal се съмнява дали всичко това е достатъчно в един толкова конкурентен и консолидиран пазар. „Много италиански фирми почиват на стари лаври, убедени, че техният продукт превъзхожда другите. Някога това беше вярно, но появата на веригите за кафе промени нещата. Сега качеството е даденост, а брандингът и атмосферата на кафенетата стават все по-важни.
Индустрията се е „вкопчила в науката” на произвеждане на кофеиновата напитка – подобрени методи на смилане, по-добър мониторинг на качеството на водата и т.н.
Illycaffé бе ранен иноватор, като успя да въведе употребата на кутиите под налягане, когато другите все още продаваха кафе в хартиени торбички. Неотдавна компанията създаде мобилно приложение, което позволява на любителите на кафето да изработят и купят идеалната комбинация. Услугата ще бъде въведена в някои от кафенетата Illycaffé по-късно през годината. Ако иновациите и разработването на продукти обаче продължат да бъдат важни пътища за растеж, то дори най-големите италиански фирми може да бъдат изместени от световните гиганти с много по-дълбоки джобове.