Почти 25 години след падането на комунизма икономиката на споделянето се завръща в Русия.

Намаляващите доходи и двуцифрената инфлация превърнаха страната в един от най-бързо разрастващите се пазари за базираната в Сан Франциско компания Airbnb Inc., за френската BlaBlaCar и за други услуги, създадени за намаляване на разходите при пътуване, пише Bloomberg.

Рекорден брой руснаци отварят вратите на апартаментите и колите си за непознати, за да допълнят заплатите си. Това им помага да вдигнат обсадата на манталитета, който Кремъл насърчаваше, откакто САЩ и други бивши врагове от Студената война наложиха санкции заради конфликта в Украйна миналата година.

„Традиционният начин на мислене на руснаците „моят дом е моята крепост" се променя, тъй като повече хора се отварят и търсят допълнителни доходи, за да се справят с икономическото бреме", заяви шефът на Airbnb в страната Андрю Вербицки.

Руският бизнес на платформата за отдаване на жилища под наем се е увеличил повече от два пъти през изминалата година. Това извиси Москва в първите 10 града по отношение на изходящи резервации, тъй като туристите търсят по-евтини алтернативи на хотелите. За разлика от някои други градове като Ню Йорк и Барселона, правителството на Москва обяви, че не планира да въведе специални наредби или данъчни правила за Airbnb.

Жителите на Париж, Лондон, Ню Йорк, Лос Анджелис и Сан Франциско са най-големите наематели на американския уебсайт, следвани от Мелбърн, Сидни, Торонто и Сингапур.
Компанията, която бе оценена на над 25 млрд. долара, взима комисионна от 6-12 процента, в зависимост от цената на стаята, която се отдава под наем.

Миналата година повечето руски обяви в Airbnb, които в момента възлизат на 18 000, са били за цели апартаменти. Тази година по-голямата част от хората отдават под наем единични стаи.

Руснаците не предлагат обаче само домовете си. Услугата за споделяне на пътувания с автомобил BlaBlaCar, която беше оценена на 1,6 млрд. долара през септември, обяви, че е била изумена колко бързо се е разраснала след стъпването на руския пазар миналата година.

„Отначало имаше доста скептицизъм, но стигнахме до 1 милион потребители за 10 месеца. Никоя друга държава в Европа не е показала такъв темп на растеж след стартирането", заяви директорът на компанията в Русия Алексей Лазоренко.

BlaBlaCar работи така, че свърза шофьорите с пътниците, пресмята разходите за бензин и препоръчва всеки пътник да плати една трета. В по-голямата част от Европа компанията взима комисионна от около 12 процента, но руската услуга ще бъде безплатна, докато повече хора свикнат с концепцията.