Повишената несигурност, свързана с въздействието от пандемията от коронавируса накара инвеститорите на стартиращи компании да прекратят много сделки.
Много стартъпи ще бъдат принудени да пристъпят към масово съкращаване или ще фалират напълно, но други ще процъфтяват при тези трудни обстоятелства, пише Business Insider.
Uber, Airbnb и компанията за финансови услуги Square, бяха основани по време на последната финансова криза, което предполага, че и сега силните стартъпи могат да се справят по време на икономическа криза.
Какво казват инвеститорите за стартиращите компании и къде виждат възможности?
"Всеки икономически спад е особен и различен от предходния", каза Пол Асел, партньор в компанията за рисков капитал NGP Capital, в интервю за Business Insider. "Историята не се повтаря, но се римува. Има причини, поради които виждаме най-добрите компании да излязат от кризата - имат по-малко конкуренция, и повече време за иновации."
Асел даде за пример формирането на американския многонационален технологичен конгломерат Cisco, основан през 1984 г. Компанията се развива успешно, въпреки срива на пазара през 1987 г. и събитията от Черния понеделник. Днес тя разработва, произвежда и продава мрежов хардуер, софтуер, телекомуникационно оборудване и други високотехнологични услуги и продукти.
Решенията, които компаниите взимат сега, за да гарантират, че ще преживеят кризата, ще доведат до промяна, каза Мичъл Котинг, партньор във фонда за рисков капитал Northzone. По време на балонът, известен като dotcom, причинен от прекомерни спекулации в свързани с интернет компании в края на 90-те, Котинг е основал компанията Digital Jones, по-късно продадена на Shopping.com.
"През 2001 г. трябваше да съкратим две трети от персонала", казва той, но това ни помогна да се съсредоточим и "преминахме от 9 милиона долара приходи до 100 милиона долара и продажба през следващите три години", каза Котинг. "Оцеляването е най-важното нещо защото искате да излезете невредими, когато всичко приключи", заяви той.
"По време на криза винаги има луди хора, които искат да стартират компания при всякакви обстоятелства, и това са хората, в които искате да инвестирате", казва Роб Хейс, от First Round Capital - компания за рисков капитал, основно инвестираща в технологии.
"Креативността, усилената работа и вземането на бързи решения са ключови черти за основателите, които хващат бика за рогата. Разбира се, имаше уникални обстоятелства, които помогнаха за това потребителските услуги на компании като Uber, Airbnb, и Spotify да се харесат масово от хората", казва той. Инвеститорът посочи бумът в приложенията и покачването на онлайн пазарите като ключов за успеха на компаниите, създадени по време на последния икономически спад.
Пазарът, който излиза от пандемията обаче, ще изглежда различно от този, който видяхме след предишната криза. Секторите, които са най-надеждни са тези на технологиите и здравни технологии. Стартъпите в тези сектори отбелязват скок в търсенето и вече нараства тяхната популярност, според Решма Сохони, основател на лондонския фонд Seedcamp и инвеститор в TransferWise и Revolut.
"Все още търсим дългосрочни показатели за растеж", каза Сохони в интервю за Business Insider. "Не искаме компании, които са успешни само сега."
"Исторически има спад с 25 до 30% броя на сделките в начален етап след икономически срив", казва Даниел Ли, от Madrona Venture Group.