Както Money.bg писа още в началото на юли, 15% спад на продажбите и затваряне на 10% от магазините за дрехи втора ръка - тогава това беше равносметката за голяма част от представителите на бизнеса с дрехи у нас. И то само в рамките на 6 месеца след навлизането на китайските платформи за бърза (и евтина) мода като Temu и Shein.

Към днешна дата спадът в цялата българска индустрия продължава с още по-големи темпове. Впрочем, проблемът е виден в цяла Европа, показват данните на Българската асоциация "Кръгов текстил" (БАКТ). 

Китайските стоки със съмнително качество и странно ниски цени проникват през онлайн платформи в цяла Европа и причиняват огромни загуби за европейските и българските производители. Заради ниското си качество тези стоки бързо се превръщат в отпадъци, с които страната ни и Европа трябва да се справя.

"Целият този внос влиза на българския пазар безконтролно, защото пратки, които адресирани до потребител не подлежат на отваряне и проверка от митническите и здравни власти. В същото време в дрехи, козметика и детски играчки понякога се откриват опасни за здравето химически вещества и смеси", заявиха за Money.bg от Българската асоциация "Кръгов текстил". 

Снимка 642670

Източник: GettyImages

Тази седмица асоциацията, съвместно с Българската стопанска камара (БСК) организираха специален форум по темата, на който присъстваха представители на бизнеса с текстил в България. От сектора предлагат  да се премахне прагът, под който тези китайски стоки не се обмитяват, който е в размер на150 евро, да се въведат екотакси или продуктови такси, особено за дрехите, с ангажимент после да бъдат рециклирани и да се завиши контролът.

"По този начин целият този внос ще трябва да отговаря на европейските изисквания, както и на здравните", подчертават от БАКТ.

Ще унищожат ли Temu и Shein търговията с дрехи и обувки у нас

Ще унищожат ли Temu и Shein търговията с дрехи и обувки у нас

Браншова организация призовава държавата да вземе мерки срещу китайските платформи за бърза мода

Китайският внос за България пристига в страната ни основно през пристанищата във Варна и Бургас, където има засилен контрол на база анализ на риска. На двете пристанища от началото на година са задържани от Китай над 200 000 артикула, в това число дрехи, играчки и техника, които не отговарят на изискванията за сигурност и безопасност на гражданите и на околната среда, показват митническите данни.

Снимка 679538

Източник: GettyImages

Онлайн платформите Temu и SHEIN, които дават тежки поражения върху местните производители

Нека се върнем малко назад във времето. През 2022 г. в Европа са внесени 1 милиард пратки от Китай на стойност под 150 евро, а през 2023 г. се отчита удвояването им до 2 милиарда. Около 20 милиона пратки са влезли в България при средна цена на продукта от около 7 долара, показват данните на БАКТ.

Според проучване, проведено в Германия, 90 на сто от случайно подбрани стоки от китайската онлайн търговия, са с нарушения на нормите за безопасност, а 65% от пратките са с фалшифицирана стойност за избягване на мито.

Освен това те не отговарят и на критериите за внос в ЕС, защото 40 на сто от всяка една пратка е субсидирана.

"В България вече има примери за закриване на обекти, съкращаване на работни места. Този спад се усеща и в приходната част на бюджета. Това е снежна топка, която може да се превърне в лавина", коментира ситуацията по време на форума председателят на БСК Добри Митрев.

Популярността на Made in China платформите буквално избухна през последната година заради ниските цени и безплатната доставка на всевъзможни стоки - от облекло до електроника.От  Българската асоциация "Кръгов текстил" разкриват данни, според които само Shein вече контролира 20% от пазара на "бърза мода" у нас.

Пазаруване от Temu, Shein и AliExpress: Какви рискове поемаме

Пазаруване от Temu, Shein и AliExpress: Какви рискове поемаме

Проследяването на качеството на продуктите от тези платформи е много по-трудно

"Около 15 милиона са пакетите от трети страни, влезли у нас само през 2023 година. Тази година ще са много повече", казват от асоциацията.

От бизнеса с дрехи и обувки в България, който генерира средно между 2 и 3 милиарда лева оборот годишно, очакват да се изгради обща национална позиция, свързана с китайската конкуренция, която впоследствие да бъде защитена в Европейския съюз.