Приближаващата се нова икономическа криза в света се проявява в много отрасли, но като че ли засега най-силно това се усеща от авиокомпаниите.

Заедно с влошаването на глобалната икономическа ситуация се случват донякъде неочаквани, но не и твърде изненадващи нещо: банкрутират самолетни компании превозвачи. При това процесът тече с едва ли не най-високите темпове за цялата история на тяхното наблюдение. По темата пише Reuters, позовавайки се на последния доклада на Международното бюро за авиация (International Bureau of Aviation).

2019 година ще е най-турбулентната за авиокомпаниите от десетилетие

2019 година ще е най-турбулентната за авиокомпаниите от десетилетие

Консолидацията в сектора в Европа така и не се случи, но това не може да продължава повече

Фалитите на авиокомпании като правило започват да набират скорост непосредствено преди икономическия спад и по време на рецесията. От това може да се направи извод, че последните банкрути на такива компании като индийската Jet Airways, британската Thomas Cook и Avianca от Бразилия е може би тревожен сигнал за предстоящата световна икономическа катастрофа през 2020 година.

През 2019 г. се наблюдава най-бързият в историята ръст на фалити на самолетни превозвачи. Към края на септември около 17 такива компании са подали заявления за защита от кредиторите. Само в последните дни заявки за изпадане в неплатежоспособност са постъпили от френските Aigle Azur и XL Airways, германската Flybmi и Adria от Словения.

Берлин спасява Condor след фалита на Thomas Cook

Берлин спасява Condor след фалита на Thomas Cook

Германия ще предостави заем в размер на €380 милиона

Пикът на летния туристически сезон премина и сега авиокомпаниите се сблъскват с високата си дългова натовареност, спад на приходите, недостиг на парични средства, поскъпване на самолетното гориво, поскъпване на долара. Всичко това засегна първо най-уязвите превозвачи.

Силният долар нанесе най-големите щети за авиокомпаниите от развиващите се страни, тъй като отслабените им национални валути донесоха за тях допълнителни разходи.

Reuters отбелязва, че серията фалити помогна на несъстоятелни превозвачи да придобият самолети и лотове по летищата по силно занижени цени. Защото от друга страна кризата винаги е възможност и тези компании, които имаха пари успяха да се възползват от ситуацията.

Трябва да се напомни, че проблемите за някои компании възникнаха заради забраната за полети на самолетите Boeing 737 MAX, след двете тежки катастрофи с този модел. А някои превозвачи бяха заложили на този самолет. Например ирландския лоукостър Ryanair, който се сблъска с финансови проблеми, но компанията намери изход от кризата и реши проблема като купи Airbus A-320, които бяха взети под аренда от банкрутиралата неотдавна Thomas Cook.

Като цяло глобалният самолетен отрасъл преживява спад от началото на 2018 година. И тъй като повечето експерти очакват влошаване на ситуацията в световната икономика, може да се предположи, че авиокомпаниите може да се окажат в още по-дълбока и тежка криза.