Авиоиндустрията е популярна със своята уязвимост към външни шокове, но все пак и тя се движи в бизнес цикли от 8 до 10 години. И сегашният, който започна през 2009 година във възходяща позиция, ще приключи през тази година, предупреждават експерти, цитирани от Handelsblatt.
Основният въпрос е колко силен ще бъде спадът. Даниел Роеска, анализатор в Bernstein Research, смята, че "ударът" ще бъде тежък, тъй като през последното десетилетие не е извършена нужната консолидация в сектора.
Всъщност, в Европа през последните десетилетия няма нито един случай на истинска консолидация - и това не се променя, въпреки че редица малки играчи изчезнаха от небесата - Air Berlin, Monarch, Small Planet, Primera Air са само част от имената.
Човек може да си помисли, че изчезването им ще намали броя на свободните места, но това не се случва, тъй като авиолиниите обикновено отговарят на фалитите с покупка на слотовете на вече бившите си конкуренти.
В крайна сметка опитът показва, че само двете най-големи авиолинии на дадено летище могат да разчитат на постоянна печалба. И тъй като тези слотове или трябва да бъдат използвани, или ще бъдат загубени, европейската индустрия не успява да намали капацитета, което прави повишаването на цените на билетите невъзможно.
"Прогнозираме, че растежът на капацитета ще остане силен и при късите, и при дългите полети, което прави трудно повишаването на приходите", казва Роеска, който предупреждава, че пазарът е пренаситен със самолети.
По думите му, Европа все още е твърде далеч от настигането на САЩ, където пазарът се доминира от едва четири авиолинии, които контролират 75 процента от пазара. Това ги прави и далеч по-печеливши от европейските им колеги.
Разширяването на услугите с цел засилване на позицията е рискова стратегия, но се очаква европейците да продължават да я следват. Lufthansa наскоро съобщи, че планира да повиши цените при по-евтините полети. Но конкуренти се съмняват, че това ще даде резултат заради твърде големия брой самолети.
Проблемът е, че покачването на приходите ще бъде по-важно от всякога през 2019 година, тъй като средата ще стане далеч по-турбулентна през следващите месеци.
През последните две години цената на керосина се покачи със 65 процента и Роеска очаква тази тенденция да се запази през следващите поне 24 месеца.
Разходите за труда също се покачват, особено в бюджетния сегмент, където Ryanair бе ударена от стачки.
Времената ще станат по-тежки за цялата индустрия и всички компании се изправят пред един и същи тежък проблем на земята и в небето: проблемите с инфраструктурата.
Забавянията през лятото на 2018 година подчертаха хроничния недостиг на служители в ръководствата на въздушния трафик, особено в Германия. И не се очаква това да се промени през 2019 година, което означава, че загубите от забавяния и отменени полети за авиолиниите ще се запазят.
В инфраструктурата са нужни нови инвестиции, както и покачване на разходите за заплати, което да привлече повече служители. При сегашните възнаграждения е трудно да бъдат намерени работници, които да пренасят багажа, както и за охрана. Повишаването на техните заплати ще бъде прехвърлено на авиолиниите, поне отчасти.
Все пак, Роеска не очаква взрив на пазара - стига световната икономика да остане стабилна.