Нова система за обработка на багажа (т.нар BHS) ще се изгражда на Терминал 2 на Летище София от лятото, като целта е да се подобри скоростта и сигурността на обслужването на пътниците - особено след предстоящото поемане и на трафика от стария Терминал 1.

Проектът е част от цялостната модернизация на летището, в която концесионерът "СОФ кънект" планира да инвестира над 150 млн. лева до края на 2025 г., заяви изпълнителният директор Хесус Кабайеро.

Безснежната зима "спъна" увеличението на чартърите на Летище София

Безснежната зима "спъна" увеличението на чартърите на Летище София

Броят на пътувалите по вътрешни линии също е намалял

Контекст: Т1 е разположен в почти 70-годишна сграда и няма толкова добри транспортни връзки, колкото значително по-модерния Т2, до който има метростанция. От "СОФ кънект" още през миналото лято обявиха, че историческата сграда на аерогарата ще бъде запазена за частни полети и ще получи обновена VIP зона.

Другият терминал обаче междувременно ще трябва да бъде обновен и да се увеличи капацитета му, за да може да се справи с трафика.

Летище София е обслужило над 6 милиона пътници през 2022 година

Летище София е обслужило през 2022-а почти толкова пътници, колкото е населението на страната

Броят им обаче е още далеч от рекордната 2019-а

Важен елемент в случая е обработката на багажа.

Цифром и словом: Договорът за BHS системата е на стойност 20 млн. лева, като срещу тази сума френският консорциум Alstef Group трябва да я достави, планира и поддържа. В момента летището разчита на остаряло решение с една машина, докато новото е с 4 и така може да обработва до 2400 чекирани багажа в час.

Багажът ще минава през 4 нива на сигурност, като системите са тройно резервирани. В същото време, ще се поддържа както пълно самообслужване, така и чекиране с помощта на агент.

Летище София търси проектант за обновяване на Терминал 2: кога и какво ще се промени?

Летище София търси проектант за обновяване на Терминал 2: кога и какво ще се промени?

Над 140 милиона лева ще бъдат инвестирани в аеропорта до 2027 година

Какво следва: Изграждането на новата BHS система ще започне през лятото и ще продължи няколко месеца, като за определен период тя ще работи паралелно със старата, уточниха от Летище София за Money.bg. Основен приоритет ще е да не се прекъсва работата на аеропорта - особено в най-натоварения период на годината.

Голямата промяна: На този етап по-голямата част от полетите на нискотарифните авиокомпании WizzAir и EasyJet, както и част от чартърите все още се изпълняват от Т1, но след 20:00 часа трафикът се поема изцяло от Т2.

ЕИБ ще финансира Летище София с €40 милиона

ЕИБ ще финансира Летище София с €40 милиона

Модернизацията на аеропорта трябва да гарантира и защита на околната среда

От Летище София към момента все още не могат да се ангажират с дата, на която Терминал 1 ще бъде "пенсиониран". Те подчертаха, че системата за обработка на багажа е само един елемент от промените, които предстоят на Терминал 2. Неговите гишета ще станат повече, ще се удвои пропускателният капацитет и се готвят още ред други преструктурирания.