Най-важният елемент в изпълнението на всяка ESG стратегия е компаниите да не приемат темата като императив и задължение, а като възможност за истинска трансформация на бизнеса, която да донесе положителна промяна. Това мнение изрази Михаела Калайджиева, директор "Корпоративна политика" в Yettel България, по време на 14-и "Зелен форум", на който бяха обсъдени добрите зелени практики, предизвикателствата и пътят на развитие на ESG политиките.
И тази година събитието събра представители на бизнеса, институции и експерти с опит в прилагането на политики за устойчиво развитие. Сред водещите теми на дискусиите бяха климатичните промени и пътят към въглеродна неутралност, енергийната трансформация и инструментите на Зелената сделка и Плана за възстановяване.
Според Калайджиева устойчивото развитие изисква отборна игра на бизнесите в различните индустрии, за да можем да постигнем промяната, от която планетата и обществата ни имат нужда и тази промяна да не е твърде закъсняла.
"Правенето на бизнес по устойчив начин изисква не само добре подготвена стратегия, която да изпълняваме, но и напълно да преосмислим досегашния си начин на мислене и работа. Основна роля имат иновациите и общите усилия в посока устойчиво развитие на компаниите. Лидерите трябва да даваме пример, да се вдъхновяваме едни от други и да сме двигател на промяната за по-добро бъдеще", заяви Михаела Калайджиева, която отговаря и за ESG политиките на Yettel.
В края на миналата година телекомът представи своята 5-годишна стратегия за устойчиво развитие с конкретни цели, с които да намали отпечатъка от дейността си в областите, в които има най-голямо влияние. "В момента, в който решихме, че пътят на устойчиво развитие е единственият възможен за Yettel, бяхме подготвени, че ни предстои особено отговорна промяна, но предизвикателствата, пред които се изправихме, бяха наистина много и комплексни; голямата всеобхватност на темата, в която се преплитат право, финанси, екология, комуникации, високата цена на тези усилия, както и колко незначителни могат да бъдат индивидуалните усилия на фона на общата картина", сподели Калайджиева.
Източник: Yettel
В изпълнение на своята мащабна стратегия за устойчиво развитие Yettel обяви, че мрежата на компанията става "зелена" и 86% от нея ще се захранват от възобновяеми източници на енергия. Тя вече се генерира от 220 хиляди соларни панела, част от най-големият към момента фотоволтаичен парк в България, който беше открит преди броени дни. През дните с интензивно слънчево греене ФЕЦ "Верила" ще произвежда електричество, което може да захрани области като Кюстендил и Благоевград.
"Телекомуникационната индустрията е отговорна за 3-4% от въглеродните емисии в световен мащаб, което е два пъти повече от отпечатъка, който оставя авиацията например, и ние трябва да направим всичко възможно, за да редуцираме въглеродните емисии. Тяхното намаляване е основен наш приоритет и ние посветихме тази година на превръщането на мрежата ни в "зелена", посочи Калайджиева.
По думите ѝ соларният парк е крачка към превръщането на Yettel във въглеродно неутрална компания, но 14% от станциите на оператора са разположени на територия на останалите телекоми, където отговорността и контролът са споделени"Затова няма да можем да се превърнем в 100% зелена мрежа, докато всички не тръгнем решително в тази посока и не предприемем необходимите промени", обясни тя. В допълнение на своята борба с въглеродните емисии компанията планира и следващата голяма стъпка, а именно, изготвяне на план и последващо ангажиране със своите доставчици по темата за устойчивото развитие.
Според Калайджиева високите разходи и стриктните регулации в сферата са причините някои от компаниите да се притесняват от прилагането на ESG практики. Наблюдават се обаче все повече добри примери, които показват голяма възвръщаемост на инвестициите. За да се постигне истински напредък по темите обаче, е нужно отговорността да не е само в ръцете на бизнеса, а да бъдат ангажирани и държавните органи, които имат решаваща роля за рамката и внедряването на устойчивите политики. Според нея именно партньорството с ресорните органи и съвместните решения с други компании ще доведат до голямата промяна.
Не на последно място Калайджиева постави и клиентите, които имат все по-високи очаквания към предлаганите продукти и изразяват готовност да платят по-висока цена, стига той да е произведен устойчиво. Това е достатъчен стимул за компаниите да трансформират бизнеса си, за да отговорят на тези очаквания. Според нея ролята на лидерите като Yettel е да увличат и образоват клиентите на тема устойчивост с цел взимане на информирано решение.
Източник: iStock
Тя даде пример с темата за електронните отпадъци, с която Yettel конкретно се ангажира. Телекомът не само планира да продължи с усилията си в посока събиране, поправка и рециклиране на устройства, но и залага усилено на комуникация с клиентите по темата, за да може важността й да бъде разбрана. Миналата година телекомът стартира мащабна информационна кампания "Рециклирай и спести" именно, за да образова клиентите и да им предложи възможност да върнат старото си устройство за рециклиране срещу отстъпка за покупка на ново. В рамките на кампанията бяха събрани 3 пъти повече устройства, при закупуване на ново, сравнено с нивата от 2021г., като телекомът продължава ежемесечно да пуска различни отстъпки срещу връщане на старо устройство. Yettel стартира и "Зелената емисия" - специална видео поредица, в която деца обясняват на разбираем език как да използваме технологиите по устойчив начин, така че тази информация да стане достъпна и за всички.
Говорейки за комуникация, Калайджиева коментира и немалкото проблеми, пред които са изправени организациите заради рисковете от "greenwashing" и последващите санкции. Това пречи и на разпространяването и на добрите практики, за да започнат индустриите да правят бизнес по нов начин, което вече очакват и самите потребители. "Изключително важно е големите компании да се мотивираме взаимно и да продължим своето развитие по пътя на устойчивото развитие, защото само обединени в ESG трансформацията ще постигнем истинска промяна", подчерта Михаела Калайджиева.