Гигантът Unilever, който е собственик на българските сладоледи "Дени" и притежава две фабрики в Румъния - една за сладолед в Сучава и една за хранителни продукти в Плоещ, реши да отдели сладобедения си бизнес от останалите дейности. Това става чрез създаването на ново дружество, което ще бъде листнато на фондовите борси в Амстердам, Лондон и Ню Йорк. Управител на новата компания е бившият президент на Vodafone Group, съобщават от корпорацията, цитирани от румънската Economica.
Бизнес планът на компанията е това да се случи до края на тази година.
"Сладоледният бизнес (под названието Ice Cream) ще бъде регистриран в Нидерландия и ще продължи да бъде със седалище в Амстердам", обявиха от компанията по повод публикуването на финансовите си резултати за 2024 година.
Това решение следва пълен преглед на опциите за разделяне, като основните цели на Съвета на директорите са да увеличи максимално възвръщаемостта на акционерите, да подготви бизнеса със сладолед за успех и да гарантира сигурност на изпълнението до края на 2025 година. За бизнеса със сладолед компанията нае за изпълнителен директор Жан-Франсоа ван Боксмеер, понастоящем президент на Vodafone и предишен главен изпълнителен директор на Heineken.
"В рамките на Ice Cream ние сме фокусирани върху продължаване на укрепването на бизнеса в подготовка за отделянето на дружеството до края на годината. Ние правим това чрез разработване на вълнуващо продуктово портфолио, разработване на по-ефективни стратегии за излизане на пазара, оптимизиране на нашата верига за доставки и създаване на специален глобален екип за продажби. Разделянето ще създаде водещ глобален бизнес, работещ в изключително атрактивна категория, с пет от десетте най-продавани марки сладолед в световен мащаб", обявяват от компанията.
Продажбите се увеличават
Unilever произвежда популярни марки като Cornetto, Magnim, Ben&Jerry's, Betty Ice, както и българските "Дени". За миналата година румънската фабрика регистрира ръст на приходите от продажби на сладолед в размер 8,3 милиарда евро от общо 60,8 милиарда евро.
![Снимка 582509](https://webnews.bg/uploads/images/09/2509/582509/640x.jpg?_=1659104099)
Източник: iStock
В сравнение с 2023 г. продажбите на производителя са се увеличили с 4,2% като цяло, след 2,9% увеличение на обемите и 1,3% на цените. В сегмента на сладоледа продажбите се повишиха с 3,7%, с 1,6% в обем и 2,1% в цена, отбелязвайки връщане към положителен растеж на обема.
През четвъртото тримесечие Ice Cream нарасна с 4,3%, воден от увеличение на обема с 2,2% и увеличение на цените с 2%.
"Подобрената производителност през 2024 г. беше подхранвана от силни иновации и оперативни подобрения. Тези непрекъснати подобрения включват по-ефективна стратегия за излизане на пазара, подобрено разпространение и оптимизирани промоционални дейности. "Представянето на дяловете се подобри през годината и ние се фокусирахме повече върху нетната производителност, което подкрепи разширяването на брутния марж и реинвестирането в нашите марки", обяснява производителят.
Затваряне на българското производство
Както Money.bg писа, наскоро от компанията взеха решение да затворят фабрика в България, като преместят българското производството на сладолед в Румъния, в Сучава.
"По отношение на организирането на производствения капацитет, Unilever има динамична дейност и непрекъснато оптимизира производството си чрез преместване на производствени линии и портфолио в рамките на мрежата от фабрики за сладолед в Европа. Произведените в България обеми ще се преразпределят в рамките на тази мрежа, част от която е и фабриката в Сучава", коментират представители на компанията.
Във фабриката в Сучава, която производителят закупи през 2018 г., в момента се извършват инвестиционни дейности на стойност 4 милиона евро, насочени към модернизиране на производствените линии и оборудване на звеното с оборудване от ново поколение за максимизиране на производителността. Тази сума е в допълнение към вече инвестираните от компанията 12 милиона евро в производствената единица в северната част на страната през последните четири години.
В резултат на тези постоянни инвестиции, след като влезе в портфолиото на Unilever, фабриката удвои площта и производствения си обем, достигайки 17 милиона литра сладолед годишно. Betty Ice в момента е сред най-добрите производители на сладолед в Румъния.
"По отношение на организирането на производствения капацитет, Unilever има динамична дейност и непрекъснато оптимизира производството си чрез преместване на производствени линии и портфолио в рамките на мрежата от фабрики за сладолед в Европа.
"Произведените в България обеми ще се преразпределят в рамките на тази мрежа, част от която е и фабриката в Сучава", твърдят представители на компанията.
Що се отнася до фабриката в Плоещ, компанията обяви в края на 2023 г., че след инвестиция от 48 милиона евро, извършена за период от три години, е разширила площта за производство на храни от 6000 кв.м на 17 000 кв.м и е достигнала годишен производствен капацитет от над 40 000 тона. Вместо това се отказа от производството на прахообразни перилни препарати и го премести в други фабрики.
Продажбите на храни на компанията възлизат на 13,4 милиарда евро миналата година, след увеличение от 2,6% спрямо миналата година, след 0,2% увеличение на обема и 2,4% на цените. Компанията продължава преструктурирането.
През март 2024 г. компанията стартира тригодишна програма за производителност, насочена към намаляване на разходите с 800 милиона евро, чрез съкращаване на 7500 работни места, главно в офиси. След задълбочени консултации, компанията се преструктурира предварително, а именно 4300 души, което означава спестявания от 200 милиона евро годишно.
Разходите за преструктуриране, включително програмата за ускорена производителност, обаче се увеличиха до 850 милиона евро, което се равнява на 1,4% от оборота на групата през 2024 година.