Ако си сред първите масови производители на електрически крушки, на практика си изобретил аудиокасетата и си бил в основата на формати като CD и DVD, вероятно името ти ще е познато на целия свят и ще си сред най-големите технологични компании на планетата. В случая на Philips само първото е вярно.

След години на погрешни решения, слаб мениджмънт, неспособност да се посрещнат новите изисквания на потребителите и жестока конкуренция от Азия, днес нидерландската компания има богато минало, скромно настояще и неясно бъдеще.

Начало с блясък

Philips съществува от 1891 г. Големият ѝ пробив идва с производството на електрически крушки в началото на XX век. Глобалната електрификация прави от пазарния лидер една от най-сериозните европейски компании.

Част от парите са инвестирани в лаборатория, в която са направени огромни научни пробиви в различни сфери с комерсиален потенциал като радио технологиите. И тук Philips става №1 в света.

Снимка 613384

Източник: iStock

Развойната дейност не спира - наученото в една сфера веднага се прилага в друга. Така постепенно се развива и бизнес с медицинско оборудване.

Компанията разработва и първия масов успешен преносим формат за музика - аудио касетата. Тя става не само голям производител, но и събира такси от останалите играчи на пазара.

Поредица от грешки

Успехът е толкова голям, че прави Philips неуверени в началото на 80-те, когато имат основна роля за създаването на първия потребителски дигитален музикален формат - CD. Заради опасенията, че ще ударят собствения си бизнес с касетите, те допускат инициативата да отиде при Sony. Европейският конгломерат така и не успява "да обърне мача" и при следващите важни нови формати - ролята му в създаването на DVD и Blu-Ray е все по-малка за сметка на японския гигант.

През 80-те и 90-те компанията прави серия от неудачни залози за бъдещето на технологиите. Всички помнят VHS видеокасетите, мнозина - Betamax на Sony, но не са много тези, които въобще са чували за Video 2000, с който Philips остава далечен трети в надпреварата при аналоговите формати - въпреки изключително модерните използвани технологии.

Снимка 613385

Източник: GettyImages

През 80-те Philips е сред компаниите, които подкрепят компютърния стандарт MSX, който няма никакви успехи извън Япония (където пък има предостатъчно местни производители). През 90-те пък са инвестирани милиони в интерактивния формат CD-i, който трябва да предложи на потребителите както игри, така и друго развлекателно съдържание. Високата цена на устройствата и слабия интерес от страна на другите производители обричат начинанието на провал.

Отново изпреварили времето си и в крайна сметка неудачни се оказват опитите на Philips да наложи на пазара свои смартфони или да помогне на Web TV платформата, която през 1996 г. предлага на потребителите интернет достъп през обикновен телевизор.

Самостоятелни и успешни

Навлизането на LED технологиите променя коренно реалностите в пазара на осветителни тела. Philips решава да дивестира своя бизнес през 2016 г. чрез компанията Signify. Тя успява да намери своята ниша в сферата на умните домове и понастоящем се справя по-добре от някогашния нидерландски гигант.

Същото е положението и с чиповете. Philips се опитват неуспешно да се наложат при процесорите, оперативната памет и фотографските сензори. Отделят това подразделение в компанията NXP, която също намира своя път в редица специализирани сфери. Днес тя струва четири пъти повече от Philips.

Тя има голяма роля за появата на тайванския производител на чипове TSMC и нидерландската компания за прецизна литография ASML - те днес са световни лидери в своите сфери и струват милиарди. И в двете в началото Philips инвестира капитал.

Пътят надолу

Много пари, инвестирани в правилната посока, но без успешен резултат - това е лайтмотивът на Philips през последните повече от 30 години. През това време, обаче, на пазара идват нови конкуренти - от Япония, Китай, Тайван и Южна Корея.

Те постигат по-ниски цени, а в много случаи и успяват по-добре да се ориентират в променящите се изисквания на пазара. Пример са Sony, които със своя PlayStation буквално размазват всички други играчи на пазара на гейм конзоли - с продукт, който в много аспекти не е по-добър от провалилата се по-рано най-вече заради лошия си маркетинг CD-i на Philips.

Philips търси служители в Румъния, които да работят за едни от най-ниските заплати в страната

Philips търси служители в Румъния, които да работят за едни от най-ниските заплати в страната

Те ще получават едва по €400 на месец

Изтъняващите маржове на фона на огромните развойни разходи водят до решението нидерландската компания да започне да излиза от някои бизнеси - макар до неотдавна да е била трета в глобален план след Samsung и Sony.

Снимка 613387

Източник: iStock

Знаменитата лаборатория за нови разработки затваря врати през 2001 г. През 2010 г. тогавашният изпълнителен директор заявява в прав текст: "Ние вече не сме високотехнологична компания".

Philips продава и бизнеса си с кухненски уреди

Philips продава и бизнеса си с кухненски уреди

За да се концентрира върху здравния бизнес

Започва разпродажба. През 2011-2012 г. бизнесът с телевизори Philips отива в ръцете на свързаната с Китай TP Vision. Японската компания Funai пък придобива правото да продава потребителска електроника под марката Philips. През 2021 г. нидерландската компания продава на китайската Hillhouse бизнеса си с битови електроуреди.

Philips днес

Към момента почти всичко, което виждате в магазина под марката Philips, е произведено от някой друг (в Азия), който си е платил за правото да използва познатото лого.

Изключенията са предимно по отношение на свързани със здравето продукти като електрическите четки за зъби, пречиствателите за въздух и специалните бебешки шишета. Това не е изненадващо, защото Philips концентрира усилията си в медицинските технологии.

Компанията има силни позиции при производството на специализирана апаратура и един от акцентите в нейното ребрандиране е именно това - потребителите вече не получават от нея продукти, а бъдеще. Това вероятно трябва да служи и като утешение за факта, че в момента Philips е почти 10 пъти по-малка компания от Samsung.

Един от най-големите производители на електроника в Европа Philips ще съкрати 6000 служители

Един от най-големите производители на електроника в Европа и света ще съкрати 6000 служители

Половината от съкращенията на работни места ще бъдат направени тази година

В същото време, не може да се каже, че и този бизнес върви безоблачно. В края на януари Philips обяви, че ще трябва да съкрати 6000 души, след като приключи 2022 г. на загуба от 1,6 млрд. евро. Голям удар беше изтеглянето от пазара на 5,5 млн. апарата за сънна апнея заради канцерогенен компонент.

Следващите месеци ще покажат дали Philips ще се възстанови или това ще е един от финалните удари за компанията, която някога сама измисляше сферите, в които след това доминираше в световен мащаб.