Приходите на Daimler са се понижили леко през първото тримесечие на 2020 г. до 37,2 млрд. евро спрямо 39,7 млрд. евро през същия период на миналата година, показва финансовият доклад на немския производител. Спадът на печалбата обаче е значителен. Тя е възлизала на 168 млн. евро спрямо 2,149 млрд. евро година по-рано.
Приходите преди облагане с такси и изплащане на лихви (EBIT) също спадат значително - от почти 2,8 млрд. евро през първото тримесечие на 2019 г. до едва 617 млрд. евро през първото на тази. Задълбочават се и проблемите с паричните потоци на компанията, които спадат до -2,3 млрд. евро спрямо -2 млрд. евро преди година, което се дължи основно на пандемията, се посочва в отчета.
Нейната нетна ликвидност също се свива с почти 2 млрд. евро, като възлиза на 9,3 млрд. евро към края на март. Все пак Daimler почти не са свивали инвестициите си тази година - 1,6 млрд. евро в заводи и оборудване спрямо 1,7 млрд. евро през първото тримесечие на 2019 г. Вложенията в развойна дейност са без промяна - 2,4 млрд. евро.
Очаквано, броят на продадените автомобили също е надолу. Още преди пандемията от коронавирус водещите пазари по света отчитаха забавяне на продадените нови автомобили, което в случая на Daimler е довело до малко над 644 хил. сделки глобално спрямо почти 774 хил. продажби година по-рано.
От този брой, продажбите на Mercedes-Benz, които формират най-голям дял от произведените превозни средства, бележат понижение от 16% на годишна основа до 546 хил., а тези на Daimler Trucks and Buses - с 20% до малко под 98 хил.
На 23 март Daimler спря производството на повечето си локации, което продължи около месец, преди гигантът да започне постепенно да го възобновява. "В резултат на това, Daimler приключи първото тримесечие с положителен резултат и стабилна ликвидност", се посочва в доклада. "Същевременно инвестираме в ключови технологии, включително електрификация и дигитализация. Те са неотменима част на нашето бъдеще."
През април броят на продадените нови автомобили се очертава нееднозначен. Въпреки че в Китай той отчете растеж, което е първото покачване от две години насам, в Индия, която също е огромен пазар, бяха продадени точно 0 нови превозни средства. Ефектите от затварянето по всяка вероятност ще го превърнат в още по-слаб период за автомобилните производители.
А макар в много страни да започва "размразяване" на икономическата активност, засега то е по-скоро плахо, което означава, че едва ли потребителите ще се втурнат да купуват нови автомобили. От друга страна, не е известно дали няма да се наблюдава втора вълна на пандемията, което може да доведе до повторно затягане на мерките, респективно до спад на потреблението, пътуванията и сделките с коли.