Британците, наети като ръчни работници, са най-застрашени от предстоящия Brexit, тъй като секторите, в които работят, продават голяма част от продукцията си в ЕС. Тези сектори включват производство на облекло, на транспортно оборудване, на автомобили, химически и фармацевтични продукти, пише Sky News.

До този извод стига доклад на Института за фискални изследвания, според който мъжете със средно и по-ниско образование е по-вероятно да работят в отрасли, изложени на изключителен риск от нови търговски бариери след Brexit.

"Ако се увеличат пречките пред търговията с ЕС, особено "нетарифните" бариери, създадени от митническите проверки и регулаторните различия, тогава някои сектори на икономиката ще бъде засегнати повече от останалите. Части от производствения сектор вероятно ще бъдат засегнати най-тежко", предупреждава Агнес Норис Кийлър, съавтор на доклада и икономист в Института за фискални изследвания.

"В резултат на това работните места или заплатите на мъже с ниска формална квалификация, работещи в определени ръчни професии, могат да бъдат подложени на особена заплаха. Това са видовете работници, които най-вероятно ще се затруднят да се адаптират и да намерят нови роли с такова заплащане другаде", обясни тя.

По-голямата част от британските мъже от работническата класа без квалификация са гласували за напускане на Европейския съюз на референдума през 2016 г., според данни на Ipsos Mori.

Около 14% от работниците във Великобритания (3.7 млн. души) са в отрасли, които институтът класифицира като "много силно изложени на риск", оценявайки, че тези сектори биха могли да загубят повече от 5% от стойността си, ако търговията с ЕС се провежда по правилата на Световната търговска организация.

"Това трябва да е особено важен въпрос за политиците", посочват експертите, тъй като тези работници обикновено са по-възрастни и има по-голяма вероятност да имат умения, специфични за техните настоящи роли и индустрии.

"В резултат на това може да се окаже особено трудно да се премине към добре платена заетост в по-слабо засегнатите отрасли", отбелязват авторите на доклада.

От друга страна, отрасли като селското стопанство могат да се възползват от търговските бариери, ако потребителите заместят вноса от ЕС с продукти, произведени в Обединеното кралство.

Според Норис Кийлър тези печалби "ще бъдат за сметка на британските потребители и тези отрасли са малка част от общата заетост".

Докладът идва само ден след като японският автопроизводител Nissan предупреди, че твърд Brexit ще има "сериозни последици" за завода му в Съндърланд.