Tesla планира да използва кобалт от англо-швейцарския миньорски гигант Glencore за изграждането на литиево-йонни батерии в новите си фабрики, разказват източници, запознати със случващото се в индустрията.
Производителят на автомобили възнамерява да използва кобалт от Glencore в новия си берлински гигазавот, както и в предстоящите производствени площадки, които тепърва ще бъдат обявени.
Glencore - най-големият индустриален доставчик на кобалт в света - би могъл да осигури на Tesla до 6 000 тона кобалт годишно в рамките на дългосрочно партньорство. Финансовите измерения на сделката засега остават неизвестни.
Към момента един тон кобалт струва около 30 000 долара, което е значително по-ниско от 95 000 долара през май 2018 година. Новината за първи път беше съобщена от Financial Times. Пред CNBC и Tesla, и Glencore са отказали коментар по въпроса.
Компанията за електрически автомобили на Илън Мъск вече използва кобалт на Glencore в своя мегазавод в Шанхай.
Кобалтът произхожда от Демократична република Конго, където от 2008 година Glencore управлява медна мина в региона на Катанга. Кобалтът се произвежда като страничен продукт.
Африканската държава е отговорна за повече от две трети от световната продукция на кобалт. Работата на компанията обаче е критикувана от правозащитнически групи заради твърдения, че индустрията разчита на работници деца.
Миналата седмица Tesla защити своите източници на кобалт в доклад.
"Тъй като Tesla разпознава по-високите рискове от въпросите по правата на човека във веригите за доставка на кобалт, особено за детския труд в Демократична република Конго, ние положихме значителни усилия да създадем процеси за премахване на тези рискове от нашата верига на доставки", пише в съобщението.
Кобалтът се превърна в един от най-важните елементи в съвременния свят, защото се използва за производството на литиево-йонните батерии в смартфоните и лаптопите, а през последните години засилено и в производството на батерии за електромобили.