Българската стопанска камара (БСК) публикува списък с 10-те най-големи куриерски компании в България за 2022 г. на база общ приход. Сметките сочат, че през изминалата година те са реализирали общо над 1 милиард приходи.
Най-голям е бил прихода на куриерската фирма Еконт - 309.4 млн. лева. Малко след нея се нарежда конкурента й Спиди с 274.5 млн. лв. общ приход. Топ 3 се допълва от дружеството Български пощи (209.8 млн. лв).
Дружество | Общи приходи (млн.лв.) |
Еконт Експрес ООД - Русе | 309.460 |
Спиди АД - София | 274.504 |
Български пощи ЕАД - София | 209.899 |
Ди Ейч Ел Експрес България ЕООД - София | 143.323 |
ТНТ България ЕООД - София | 41.639 |
БГМеню ЕООД - София | 27.605 |
Ин тайм ООД - София | 21.950 |
МИБМ Експрес ООД - София | 16.618 |
АД - Пловдив | 11.136 |
Н. Коцев ЕООД - Враца | 7.044 |
Основен двигател за развитието на куриерските услуги и през 2022 г. продължава да бъде пазаруването онлайн, се отбелязва в годишния анализ за пазара на Комисията за регулиране на съобщенията (КРС). По данни на пощенските оператори, през 2022 г. приходите от пратки, генерирани от електронната търговия, са нараснали с приблизително 23% спрямо данните за 2021 г.
Според прогнозни данни на European Ecommerce Report 2022, публикувани от Българската Е-комерс Асоциация (БЕА), делът на електронната търговия от БВП на страната през 2022 г. е 2,14%, достигайки до 1,64 млрд. евро, като нивото на развитие на електронната търговия се определя от съотношението на обема на електронната търговия спрямо БВП на страната.
През отчетния период, според данни от Националния статистически институт, 40,5% от всички потребители са пазарували онлайн, което е ръст от 7 процентни пункта спрямо 2021 г., като от тях 94,4% са пазарували от български онлайн търговци, 32% от електронни търговци в ЕС и 18% от търговци извън ЕС, като тук тенденцията е в посока увеличаване на дела на стоките, закупени от чужбина.
Перспективи пред пазара
Според КРС в бъдеще се очаква спад в потреблението на традиционните пощенски услуги (приемане, пренасяне и доставяне на кореспондентски пратки до 2 кг, малки пакети до 2 кг и печатни произведения до 5 кг).
Анализаторите предвиждат, че променените в потребителски нагласи ще създадат нови бизнес модели - онлайн платформи, които комбинират технологичните решения с куриерски услуги.
Въз основа на очертаните тенденции КРС очаква ръст в обема на пощенския пазар и в броя и приходите от куриерски услуги. Анализаторите предричат още нарастване на броя на участниците на пощенския пазар в сегмента на куриерските услуги и при предоставяне на услугата "пощенски парични преводи.
Според анализа предстои развитие на инфраструктурата на пощенските оператори и на предлаганите от тях услуги, като целта е подобряване на доставката на пощенски пратки и използването на автоматични пощенски шкафове.