Представителите на 21% от европейските компании (в това число и българските) се чувстват застрашени от фалит, а всяка четвърта фактура в България се просрочва. Това показват данните от представителното проучване на EOS "Навици на плащане в Европа" 2022, което се провежда за 13-и пореден път съвместно с независимия институт за пазарни проучвания Kantar TNS и обхваща 3200 компании в 16 европейски държави. Проучването се прави с две години прекъсване заради пандемията и затова и сравнението на данните е с 2019 година.
В телефонното проучване са участвали ръководители на 200 български компании от търговията, индустрията и услугите. Оказва се, че всяка пета компания у нас е застрашена от фалит или поне от това се боят нейните ръководители. Тенденцията за влошаване на навиците на плащане в Европа също се задълбочава, спрямо 2019 година. Един на всеки петима клиенти в Западна Европа и един на всеки четирима в Източна Европа плащат сметките си със закъснение или пък изобщо не плащат.
"Прогнозите показваха, че тази година бизнесът ще се възстанови от пандемията. За съжаление обаче се случи войната в Украйна, което доведе до глобална криза и влошаване на бизнес климата както у нас, така и в цяла Европа", заяви за Money.bg Райна Миткова, която е управител на ЕОС в България.
Тя подчерта, че в България общо 25% от издадените фактури се просрочват или не се плащат изобщо (при средно 21% за Европа като цяло и 24% за Източна Европа в частност).
При потребителите този дял е нараснал с 4 процентни пункта - от 18% през 2019-а на 22% през 2022 година. Над 60% от гражданите сочат като причина за просроченото плащане на издадените фактури липсата на средства, на второ място е същата причина, но причинена от пандемията. На трето място стои небрежност.
"Последното означава, че често хората имат добри доходи, но не умеят да ги управляват по най-добрия начин", коментира Миткова.
У нас делът на редовните плащания е 75%, което означава, че една четвърт се изплащат със закъснение или никога не се плащат. Именно последиците от несъбраните вземания се изразяват в това, че мениджърите всяка пета компания се чувстват застрашени от фалит както в Европа, така и в България.
"При бизнеса дисциплината на плащане се влошава като 26% от фактурите, издадени към фирми-контрагенти, се плащат със закъснение или изобщо не се погасяват (при средно ниво за Европа от 22%). Другите страни със сходен дял нередовни плащания са: Гърция и Словакия (27%), Румъния (25%), Унгария, Хърватия и Полша (24%)", обобщи Райна Миткова.
И една добра новина. България регистрира най-добър резултат по отношение просрочието на граждани в Европа - средно с 16 дни (спрямо 19 дни средно за Европа), а бизнес клиентите у нас бавят плащането на фактурите с 22 дни (спрямо 24 дни средно за Европа). Това ни нарежда на второ място след Швейцария.