Когато говорим за ритейла, фразата "за всекиго по нещо" може да се тълкува в две посоки - от гледната точка на клиента, който намира това, което търси, но и от перспективата на кандидата за работа. Масово търговията на дребно се свързва с работа в магазините. Истината обаче е, че под повърхността има неподозирано много професионални възможности. Разкриваме ги с помощта на Lidl, които повдигат завесата и разказват как при тях човек може да бъде от строител до търговец.

Много преди първата копка

"Ние сме хората, които поставят началото - построяват магазина, но продължават да се грижат за него и след това", казва Дияна Кемурджиева, ръководител "Недвижимости" в компанията. А началото започва много преди първата копка и важна роля в него има т.нар. аквизитьор. "През 80% от времето си той е навън и търси най-добрите локации за нашите магазини. Следи как демографски се развива едно място, каква е конкурентната среда, какви са градоустройствените планове. Работи с анализи за покупателната способност на населението и бюджетира проекта. Целта е да разберем дали инвестицията, която ще направим в дадения имот, би била рентабилна", обяснява тя. Добавя, че това е изключително интересен процес за всеки, който иска да трупа опит в тази сфера.

Дияна Кемурджиева

Източник: Lidl България

Дияна Кемурджиева

Следващата важна задача се пада на обектовия ръководител "Строителство", който проектира магазина и следи дали строителството се изпълнява с нужното качество, в зададения срок и съобразно изискванията. След това щафетата се подава към "Техническо снабдяване", които го оборудват с всичко необходимо - от стелажи и витрини до каси и пазарски колички.

"Твоето БЪДЕЩЕ" е обща платформа на Webcafe.bg и Money.bg за кариерно развитие, която свързва талантите с бизнеса.

"Дори след като магазинът е отворен за клиентите, нашата работа не приключва, защото всяка една сграда трябва да се поддържа и управлява. В Lidl, например, работим със система, разработена от Германия, която следи процесите в цялата магазинна мрежа и ни позволява в рамките на 5 минути да регистрираме щета дори да сме на 600 км. от магазина", разказва Дияна.

Игра на тетрис

Като игра на тетрис - така Станислав Колев, директор "Продажби и управление на стоки", описва следващия важен процес - подредбата на стоката. "Отговорният отдел се нарича Spiegel (от немски: огледало, съдържание)", обяснява той. Това са хората, които казват къде да бъде сложен шоколадът, например и къде козметиката, като съобразяват множество фактори - ще се вижда ли добре продуктът от клиента, ще е удобно ли за служителите да го зареждат и куп други важни специфики. За тази дейност е нужен аналитичен и бърз ум, както и доза креативност, за да се напаснат максимално добре всички тези критерии.

Станислав Колев

Източник: Lidl България

Станислав Колев

Ако човек има интерес към логистиката или продажбите, отново това е неговото място. Lidl има две логистични бази и общо 120 магазина. Служителите в логистиката се грижат стоката от двата склада да пристига навреме в нужното количество и качество до всеки един магазин в страната.

Екипът, отговорен за стратегическите продажби в централата, управлява хората и процесите в магазините. Всяка една дейност е ясно дефинирана - с колко човека трябва да се отвори филиалът, кой ще бъде на каса, кой ще пече хлебчета, през какви обучения трябва да минат служителите и т.н. Те са отговорни и за въвеждането на различни дигитални системи - като например, касите за самообслужване или електроните ценови табели, които от една страна, допринасят за по-доброто клиентско изживяване, а от друга - улесняват служителите.

"Гарантът пък, че всички тези принципи и стандарти ще бъдат приложени на практика, са оперативните продажби", казва Станислав. Те са на място в магазините, следят за правилното прилагане на процесите, постигането на целите и подпомагат доброто представяне на всеки магазин.

А кой прави сиренето?

Отговорът на подобни въпроси знаят служителите от отдел "Стоково снабдяване". Именно тук са търговците - хората, които избират продуктите, грижат се за асортимента, водят преговорите с доставчиците, следят за качеството и отговарят за ценообразуването. "Екипът на "Стоково снабдяване" в Lidl е безценна школа за всеки, който иска да бъде търговец", казва Нели Месерджиева, директор "Промоции, маркетинг и потребителско поведение". Дори името на позицията ѝ подсказва колко още дейности се извършват в допълнение към търговската работа. "В Lidl имаме отдел, който прави пазарните проучвания и анализи. Имаме акционни звена - те планират кои продукти да бъдат на акция, с какво намаление да са, кои от тях да бъдат показани на брошура и кои - не". Дори специалисти с по-специфична експертиза в областта на химията и микробиологията, например, могат да намерят реализация в компанията. "Отделът "Осигуряване на качеството" се занимава именно с такъв тип дейност - провеждат лабораторни изследвания и извършват постоянен контрол на качеството на продуктите", добавя Нели.

Нели Месерджиева

Източник: Lidl България

Нели Месерджиева

И това далеч не е всичко - специален екип отговаря за дизайна на опаковките на продуктите собствена марка, които се произвеждат в България; друг отговаря за мобилното приложение Lidl Plus; трети за маркетинга; четвърти за системите, които подсигуряват функционирането на всички търговски процеси, и още много дейности и професионални сфери, в които всеки, който търси нови възможности, може да припознае себе си.