Tesla направи първа копка на литиева рафинерия в Тексас, която според главния изпълнителен директор на компанията Илон Мъск трябва да произведе достатъчно метал за батериите и да произвежда около 1 милион електрически превозни средства до 2025 година. Това би направило Tesla най-големият северноамерикански производител на литий, съобщават американските медии.
Съоръжението може да изтласка Tesla извън основния й фокус върху производството на автомобили и към сложната област на рафиниране и обработка на литий.
Илон Мъск коментира, че тази стъпка е необходима, ако автомобилният гигант иска да постигне амбициозните си цели за продажби на EV.
"Гледайки няколко години напред, напредъкът на електрическите автомобили е свързано с наличието на литий за батерии", заяви Мъск на церемонията по първата копка.
Милиардерът подчерта, че Tesla има за цел да завърши строителството на фабриката през следващата година и да достигне пълно производство около година по-късно.
Този ход ще направи Tesla единственият голям автомобилен производител в Северна Америка, който ще рафинира собствения си литий
В момента Китай доминира в преработката на много важни минерали, включително литий.
"Тексас иска да бъде в състояние да разчита на себе си, да не зависи от никоя чужда враждебна нация за това, от което се нуждаем. Имаме нужда от литий", коментира пред местните медии губернаторът на Тексас Грег Абът.
Мъск все още не уточнява обема литий, който съоръжението ще обработва всяка година, но заяви, че автомобилният производител ще продължи да купува метала и от своите доставчици, които включват Albemarle и Livent.
"Възнамеряваме да продължим да използваме доставчици на литий", каза Мъск.
Albemarle планира да изгради съоръжение за обработка на литий в Южна Каролина, което ще рафинира 100 000 тона от метала всяка година, като строителството е планирано да започне през следващата година. Съоръжението ще бъде пуснато в експлоатация някъде по-късно през това десетилетие.
Илон Мъск не казва откъде Tesla ще доставя т. нар груба форма на литий, която ще се обработва в съоръжението. Tesla има сключени сделки за доставка с Piedmont Lithium и други компании.
От Tesla подчертават, че ще избегнат конвенционалния процес на рафиниране на литиевата индустрия, който разчита на сярна киселина и други силни химикали в полза на материали, които са по-малко вредни за околната среда, като калцинирана сода.
Това не е първият път, когато Tesla се опитва да се впусне в производството на литий. През 2020 година Илон Мъск каза на акционерите, че автомобилната му компания си е осигурила терен от 10 000 акра в Невада, където иска да произвежда литий от глинени находища. Но докато Мъск се хвалеше, че компанията му е разработила патентовала процес за устойчиво производство на литий от тези глинени находища в Невада, Tesla така и все още не е направила нищо от това.
Илон Мъск призовава предприемачите да навлязат в бизнеса с рафиниране на литий, като според него това е бизнес като "сечене на пари".