На пазара на автомобили в Русия има недостиг на най-популярните модели и конфигурации леки коли. Възникна огромно търсене - въпреки отмяната на стимулите и това на фона на общ спад на продажбите в страната през 2020 г. с над 12 на сто. В статията на РИА Новости се обяснява този парадокс с бума на покупките, тъй като отслабването на рублата ускорява ръста на цените.
Когато търсенето надвишава предлагането
През пролетта, поради пандемията, автомобилните фабрики на почти всички основни концерни и доставчици на компоненти спряха. В производствената верига се появиха прекъсвания. "В същото време компаниите бяха предпазливи при оценката на перспективите за възстановяване на най-големите пазари. Те не се стремяха да се върнат към предишния си капацитет", отбелязва Юрий Сагинов, доцент в Катедрата по предприемачество и логистика в Руския икономически университет "Плеханов".
Това беше оправдано: ако в Русия интересът към автомобилите бързо се възроди, в САЩ и Европа той все още е по-нисък, отколкото преди коронавирусната криза.
Както е в пазарната икономика: търсенето поражда предлагане, но очевидно има проблеми с последното. Стоките, доставени преди заключването на икономиката, се изчерпват. Сега няма много модели, които можете да закупите веднага. До октомври в складовете имаше 27 хиляди коли, преди година имаше два пъти и половина повече - това се посочва в изследването на онлайн агрегатора за автопродажби Autosport.ru, който представлява 700 дилърски представителства в 52 града. В страната има повече от три хиляди дилъри.
Според Auto.ru почти 90 процента от участниците на пазара отбелязват недостиг на нови автомобили.
"Търсенето е нараснало с 15-20 процента, но необходимото количество не се съхранява. Трябва да прихващате по нещо от приятелски мрежи или да помолите купувачите да изчакат", казва Алексей Кричевски, експерт в Академията за финанси и управление на инвестициите.
Като правило скъпите стоки се изкупуват, когато националната валута се обезцени, а рублата е загубила почти 30 процента от началото на годината. "Всички перфектно си спомнят хаоса през 2014 г., когато битови уреди, телевизори, недвижими имоти и, разбира се, коли бяха разграбени. Това, което се случва в момента, е напълно съпоставимо със събитията от преди шест години", каза източникът на агенцията.
Автомобилите, получени преди първата вълна на коронавирусната пандемия, са били продавани на цени от миналата година или началото на тази година. В текущите стойности се залагат девалвация, повишено търсене и дефицит в складовете.
"Поскъпването се засили от август, когато рублата отново се спусна надолу. За десет месеца цените на новите автомобили са добавили осем процента", уточнява Юрий Сагинов.
Слабата рубла ще даде скорост на цените
Според наблюдението на аналитичната компания JATO Dynamics през август-октомври цената на 38 от 48 марки пътнически коли е поскъпнала средно с четири процента. Някои са преразглеждали своите ценови листи три пъти за три месеца. Китайските марки FAW (плюс 14 процента) и Changan (+8%) добавиха най-много. Четири до пет процента са добавили от германската тройка - Audi, BMW и Mercedes-Benz. Renault има четири до пет ръст н ацените, Skoda има от две до седем процента поскъпхване, в зависимост от модела.
Почти 90 процента от леките автомобили се произвеждат в руски фабрики, но предприятията зависят от вносни части. "Следователно поскъпването е неизбежно. Освен това се отрази и на Lada и UAZ - съответно шест и единадесет процента ръст на цените. За сравнение: при Hyundai има четири, Kia има пет процента", припомня Сагинов.
От новите модели не изостават и техните предшественици. През септември имаше значителен скок на вторичния пазар. Средната цена за употребяван автомобил се е увеличила с осем процента и половина в сравнение с август, до 543 хиляди рубли. Освен това има и безпрецедентно търсене за тях.
Представители на най-големите автокъщи предупреждават: скоро цените на новите автомобили ще добавят още два до три процента.
Икономистите са още по-големи песимисти. Ръководителят на отдела за аналитични изследвания на Висшето училище за финансов мениджмънт Михаил Коган говори за пет до десет процента поскъпване. Освен това увеличението може да се разтегне с една година и да засегне портфейлите на купувачите в бюджетния сегмент.
Като цяло очаква се продажбите да спаднат значително през 2020 година. Според Асоциацията на европейския бизнес (AEB) през януари-октомври в Русия са продадени 1 189 000 нови автомобила. Това е с 12,1% по-малко от миналата година.
Що се отнася до 2021 г., всичко зависи от коронавируса, ситуацията на валутния пазар, от спада в реалния разполагаем доход на населението и безработицата. "Ако рублата не се засили и цените продължат да се покачват, ефективното търсене ще спадне и автомобилният пазар дори няма да се върне на нивото от 2019 г.", смята Юрий Сагинов.
Алексей Кричевски също е съгласен с него. "Ще достигнем резултатите от 2019 г. след не по-рано от 12 месеца. Но е вероятно процесът да се проточи", предупреждава икономистът.