След години на спад, продажбите на златни бижута най-после се повишиха в Китай, но потребителите все още избягват платината, пише Reuters.

Азиатската държава е най-големият пазар на бижута в света, а продажбите на скъпоценните накити там са ключова част от глобалното търсене на физическо злато и платина, като представляват съответно 14% и 16% от потреблението им. След пиковите си нива през 2013 г. и двете са спаднали с около 1/3.

Според анализатори и бижутери липсата на доверие в платината, както и по-високите разходи за покупката й, я правят по-непривлекателна за по-възрастните купувачи. В същото време младите потребители предпочитат златото с по-ниска чистота, което да носят ежедневно.

"Китайците традиционно предпочитат златото", отбелязва г-жа Уанг, продавач-консултант във веригата бижутерии Caibai Jewelry, която има магазини в Северен Китай

"Продажбите на злато са много по-добри от тези на платината, защото (златото) е твърда валута, която може да бъде обменена за пари в брой по всяко време, ако се случи нещо извънредно", обяснява тя.

Продажбите на китайски златни бижута са нараснали със 7% през първото тримесечие, продължавайки успешното представяне от 2017 г., според данни на Световния съвет по златото.

Тогава те се покачиха след 3-годишен спад, причинен от промяна на потребителските разходи към други области като пътувания в чужбина, а продажбите на луксозни стоки пресъхнаха заради заплаха от репресии.

Покупките на платинени бижута в Китай са намалели с подобна цифра през първото тримесечие, след като през 2017 г. спаднаха за четвъртата поредна година.

Продажбите на златни бижута в Китай се възстановяват, но платината изостава

Източник: Reuters

Продажбите на златни бижута в Китай се възстановяват, но платината изостава

Пренебрегваната платина

Китайските потребители, особено в селските райони, нямат силната културна принадлежност към платината, която имат към златото.

"Магазините не рекламират достатъчно платината. Продажбите на платинени продукти бяха много по-добри преди 2 или 3 години", казва г-н Ху, който управлява друг магазин на Caibai Jewelry.

Платината се продава на дребно на по-ниска цена от чистото злато, което я прави привлекателна за по-младите купувачи с по-малък разполагаем доход.

Но тези потребители също избират 18-каратово злато, заради чисто културните си предпочитания.

Някои експерти смятат, че китайците пренребрегват платината заради преобладаващите стари бижута в магазините.

Китайските търговци също признават, че залежаващите наличности са проблем. "Това е главоболие. Не смятаме да ги преработваме. Ще продължим да ги продаваме или ще ги оставим на склад", обяснява г-н Ху.

Платината е много по-твърда от златото и преработването й е много по-трудно за бижутерите. Това е проблем за тези от тях, които купуват платината като инструмент за съхранение на стойност.

Бижутерите налагат такса за обработка от 32 юана на грам, когато заменят старите платинени продукти за нови. За сравнение златото се таксува с 18 юана на грам.

Това прави по-трудно за потребителите да си възстановят първоначалната цена на платината - голям проблема за тези, които гледат на бижутата като източник на готови пари.

"Потребителите могат да заменят старо парче (платина) за ново или за пари, но спредът между тях е 3-5%, докато за златото е около 1%", посочва анализаторът Самсон Ли.

Ли прогнозира допълнителен спад в продажбите на платинени бижута през тази година. Той смята, че ситуацията със златото не е много по-розова, независимо от увеличението през първото тримесечие, поради несигурността за китайския икономически растеж.