Всеки е чувал за такива известните компании като Microsoft, Apple, McDonald's или Inditex. Малко хора обаче се замислят как точно са започнали пътя си техните основатели и са създали своите многомилиардни империи.

Това са историите на едни от най-големите и смели икономически начинания на нашето време. Зад всяко от тях стои човек, който не се е страхувал да рискува и да развие собствена ниша в бизнеса. Така че следващия път, когато имате съмнения, не забравяйте, че всеки успех започва с една малка стъпка.

Предлагаме ви кратък разказ за 10 успешни световноизвестни бизнес империи.

Снимка 393342

Източник: Instagram / Days Gone Disney

Walt Disney

Днес Disney е не само прекрасни филми и анимационни филми за цялото семейство, но и една от най-големите развлекателни империи. В допълнение към няколко филмови студия и звукозаписни студия на Walt Disney Productions, компанията Walt Disney притежава списания, вестници, огромни увеселителни паркове по целия свят и телевизионна мрежа. Марковите сувенири се продават в 535 магазина. Тя дори има собствени хокейни и бейзболни отбори. Всяка година конгломератът носи на собствениците до 20 милиарда долара. За почти сто години история компанията е успяла да спечели голямата любов на хората, предимно благодарение на анимационните филми. Уолт Дисни започва да рисува на 7-годишна възраст. Художникът опита всичко: комикси, карикатури, взема курс в Академията за изящни изкуства. Началото на великата империя е положено в малко гаражно студио, където са изрисувани първите шедьоври. През 1924 г. Уолт пуска първата карикатура от поредицата за приключенията на героите на света "Алиса в страната на чудесата" по творбите на Луис Карол. През 1928 г. легендарният Мики Маус се появява за първи път на екраните, който е озвучен от самия Дисни. Именно студиото на Уолт Дисни ни даде най-касовия анимационен филм в историята - "Снежанка и седемте джуджета" и такива шедьоври като "Красавицата и звяра", "Фантазия", "Бамби", "Сто и един далматинци" и други. Студиото има рекорден брой Оскари - 29, а броят на феновете само се увеличава.

Снимка 496476

Източник: hiltonfoundation

Hilton

Конрад Хилтън искал да стане банкер, а станал милионер, когато на 31-годишна възраст решил да се присъедини към хотелиерския бизнес. Първият хотел от световноизвестната верига Dallas Hilton отваря врати през 1925 г. в Тексас. Собственикът се заема сериозно да го направи най-добрия в страната, в резултат на което създаде една от най-добрите хотелски вериги в света. Двадесетте години в Съединените щати са белязани от Голямата депресия и много предприятия затвориха, но не и Hilton. Конрад ипотекира бизнеса на кредиторите си, но 5 години по-късно го изкупува обратно. А през 1954 г. се осъществява най-голямата сделка за хотелиерския бизнес: Конрад Хилтън придобива конкурентна компания Statler Hotels за 111 млн. долоар. Още в края на това десетилетие в Америка и в чужбина са открити 40 хотела на веригата. Успехът му се дължи и на иновациите, които сега се считат за неразделна част от този бизнес. На Хилтън му хрумва идеята да определи класа на хотела по броя на звездите, да комбинира хотели с казина, да отвори хотели на летищата. Всичко това несъмнено увеличи притока на клиенти, но такъв огромен успех не би бил възможен без най-високото качество на обслужване в хотелите Hilton. Днес те вече са 3800. Можете да отседнете в хотела на веригата в 88 страни. Империята все още се управлява от членове на семейство Хилтън. След смъртта на Конрад тя временно е поета от фондация "Хилтън", но синът на основателя връща бизнеса на семейството чрез съда.

Снимка 243029

Източник: GettyImages

L'Oreal

Под това име са обединени над 500 марки козметика от масовия пазар до премиум класа. Vichy, Lancôme, Garnier, Elsève, Maybelline New York и много други - всеки поне веднъж в живота си е притежавал нещо от нейната продукция. Повече от 65 хиляди души работят в 5 изследователски центъра, 25 козметични компании и 47 фабрики на концерна. И всичко започна с малко производство на боя за коса. През 1909 г. френският химик Йожен Шулер изобретява синтетичната боя и установява продажбите. Развива се печеливш бизнес, през 1934 г. компанията произвежда и миене на коса и парфюми. През 1957 г. дъщерята на Шулер поема L'Oreal след смъртта на баща си. Под нейно ръководство концернът достигна невероятен мащаб и започна да придобива други марки. Днес L'Oreal може да си позволи да харчи рекордни суми за реклама, а именно 30% от всички печалби. Слоганът на марката L'Oreal Paris "Заслужавам го" се чува от почти всички. Най-известните модели и актриси изрекоха тази фраза в рекламата на легендарната козметика. Други марки обаче също се развиват добре като част от конгломерата. Високата конкуренция стимулира производителите непрекъснато да подобряват качеството и дизайна на продуктите, така че продажбите само растат.

Снимка 423204

Източник: iStock

McDonald's

Най-популярният в света ресторант за бързо хранене е основан от двамата братя Мак и Дик Макдоналд. McDonald's се превърна в пионер сред веригите за приготвяне на храна. Първият ресторант на McDonald's отваря врати през 1940 г. в Калифорния. Отначало това беше просто незабележим местен ресторант, но предприемчивият бизнесмен Рей Крок вижда огромния потенциал на компанията и купува от братята правото да действа като франчайз агент. Когато за първи път се запознава с Макдоналд, Крок е на ръба на фалита. Но още през 1955 г., след като отвори първия си McDonald's, той започна да печели отлични пари. През 1961 г. Рей Крок най-накрая купува бизнеса за 2,7 милиона долара и започва да го разширява. През 1965 г. в САЩ има такива 700 заведения. Първите, които опитаха известните хамбургери извън Съединените щати, бяха жителите на Канада, популярната верига отвори ресторант там през 1967 година. По-нататъшното развитие на компанията е бързо. Днес McDonald's е представена в 118 страни по света, която има повече от 35 000 търговски обекта и 70 милиона души посещават мрежата ежедневно,.

Собствениците на франчайз се опитват да адаптират менюто към традициите на определена страна, например в Индия сервират агнешко вместо говеждо месо. Но, въпреки това, McDonald's постоянно е замесен в някои скандали, свързани с лоши условия на труд, а след това с лошо качество на храната. Има документален филм на тази тема, "Двойна порция", а готвачът Джейми Оливър дори спечели съдебно дело срещу компанията, доказвайки, че месните отпадъци се използват за бургери. Такива случаи обаче не засягат популярността на McDonald's.

Снимка 559641

Източник: GettyImages

Apple

Стив Джобс, заедно със сътрудници, основава Apple през 1976 г. с цел да направи персоналните компютри по-достъпни. По онова време той не знаеше колко известна ще стане тази компания и нейната марка.

Днес Apple е безспорен лидер на пазара, а продуктите й се превърнаха в истински култ. Печалбата на бизнес империята е 300 хиляди долара на всяка минута, а годишната е многократно по-висока от приходите на всички конкуренти взети заедно. Понякога в банковата сметка на Apple има повече пари, отколкото в държавната хазна на САЩ. Мащабът на продажбите на iPhone и други продукти нараства всяка година. Стив Джобс завеща, че трябва да "останете ненаситни" и, изглежда, мозъкът му успява.

Снимка 209472

Източник: youtube.com

Microsoft

Талантливият програмист Бил Гейтс от ранна възраст знаеше как да прилага способностите си с полза. В училище той съставя график на уроците за себе си, което му позволява да учи всеки път в клас с максимален брой момичета. Женското внимание е добро, но Бил имаше много повече амбиция. През 1975 г. решава да започне собствен бизнес. Първият Windows е пуснат през 1985 година. Тази операционна система бързо стана най-популярната поради своята простота и гъвкавост, а името на Бил Гейтс гръмна по целия свят. Microsoft премина от малка компания с трима служители и скромен оборот от 16 000 долара до гигантска мултинационална корпорация. Сега Microsoft има около 90 000 сътрудници и е лидер в производството на компютърен хардуер и софтуер за нея. Въпреки статута на бизнес гигант, корпорацията с готовност приема млади служители в редиците си. Конкуренцията е огромна: средно над 1 милион души кандидатстват за една позиция. Затова HR мениджърите се опитват да подходят към селекцията с въображение. Например, те молят кандидата да обясни защо шахтата трябва да е с кръгла форма. Вероятно такива въпроси помагат да се намерят сред целия поток от кандидати тези, които мислят възможно най-нетрадиционно.

Снимка 309972

Източник: GettyImages

Dell

Историята на компютрите на Dell е наистина вдъхновяваща. Майкъл Дел изобщо не е изключителен студент, но на дванадесет години печели първите си сериозни пари - 2000 долара от продажбата на списания. Човекът изпрати нови заселници сладки пощенски картички с оферта да се абонирате безплатно за 2 седмици. Така Майкъл се запозна с техниката на директните продажби, която в бъдеще се превърна в основна концепция на неговата компания. Дел основава компанията си на 19 години, като е инвестирал само хиляда долара. Dell не работи с посредници и не използва складове, те сглобяват компютри изключително по поръчка и предлагат много бонуси на всеки, включително постоянна поддръжка на услуги. Благодарение на тези тактики за правене на бизнес, Dell бързо се завъртя и спечели признание: през 2005 г. той взе първата позиция в рейтинга на "Компании, които предизвикват възхищение" според изданието Fortune.

Снимка 454902

Източник: GettyImages

LVMH

Всички любители на лукса познават конгломерата LVMH, който съчетава десетки премиум марки алкохол, бижута, дрехи и козметика. Концернът включва такива гиганти като, Louis Vuitton, Hennesy, Givenchy, Bulgari,Don Peregnon, Marc Jacobs и много други. Всичко започва с факта, че два големи производителя на луксозни стоки - Moët Hennessy и Louis Vuitton - решават да се слеят през 1987 година. Формираният концерн под ръководството на французина Бернар Арно впоследствие поглъща много повече марки. Годишният оборот на империята LVMH е няколко десетки милиарда евро. В допълнение към производството на стоки, те публикуват списания, провеждат търгове, занимават се с благотворителност, включително патронаж на паметници на културата.

Основната концепция на LMHV е перфекционизъм във всичко. Това очакват мениджърите от младите талантливи творци и предприемачи, които компанията активно привлича да работят.

Снимка 412512

Източник: GettyImages

Inditex

Огромният конгломерат Inditex включва почти всички най-известни марки дрехи за масовия пазар. Това е Zara, Bershka, Pull and Bear, и много други популярни марки облекло. През седемдесетте години на миналия век испанският бизнесмен Амансио Ортега отваря евтин магазин за дрехи, наречен Zara. Начинанието се оказало изгодно, така че собственикът решил да отвори още няколко обекта. През 1985 г. те прерастват в Inditex Corporation. Впоследствие тя се разшири: появиха се нови марки, насочени към различни аудитории. И не само дрехи, но и обувки, аксесоари, стоки за бита. Днес Inditex е една от най-големите компании, предлагащи на потребителите достъпни модерни дрехи: тя има повече от 5000 магазина по целия свят и техният брой непрекъснато се увеличава.

Снимка 476781

Източник: GettyImages

Virgin Group

Огромният международен конгломерат включва десетки компании, които произвеждат всичко от книги до състезателни автомобили. Компанията притежава въздушни и железопътни превозвачи, телекомуникационни оператори, радиостанции и произвежда алкохолни напитки. Сред предприятията има дори космически туроператор Virgin Galactic, който в близко бъдеще планира да организира полети в космоса.

Възможно ли е основателят на империята Ричард Брансън да си е представял такова бъдеще, когато е завършил училище, бидейки в списъка на най-лошите ученици? Може би би могъл, защото директорът му казал: "Или ти, Ричард, отиваш в затвора, или ставаш милионер". Второто нещо се и случило - днес Брансън е известен и много скандален богат човек, който притежава кампания, която носи 24 милиарда долара годишно. А започва с продажба на плочи, издаване на списание, продажба на бижута с костюми и организиране на полети с балони, а след това сформира звукозаписна компания.

Ричард Брансън се занимаваше с абсолютно всичко, което донесе печалба, това обяснява такова разнообразие от марки в конгломерата. Според слуховете самият той не е сигурен колко от тях има. Във всеки случай този подход се оказа правилен и Virgin Group се превърна в империя с множество марки. Репутацията на Брансън до голяма степен се дължи благодарение на лудориите на основателя, който отрича всякакви формалности и подчинение, приветства пиенето на бира по време на работа и отказва да свали любимия си пуловер дори на прием с членове на кралското семейство.