Въпреки, че Китай вече над 40 години се счита за фабриката на света, то ерата на глобализацията и интегрираните вериги за доставки в страната започна да се разпада през 2018 г., след като тогавашният президент Доналд Тръмп започна търговска война срещу източноазиатския гигант. След три години стриктни блокирания по времето на COVID-19 инвеститорите започнаха да преоценяват геополитическите рискове.
Не само чуждестранни, но и някои китайски производители местят част от веригите си за доставки извън Китай, за да избегнат определени рисковете.
По думите на Тед Канис, изпълнителен директор във Ford има известно "преосмисляне на логистичните операции" във веригата за доставки на автомобили.
Сред компаниите, които искат да се откажат от зависимостта от китайското производство са и три големи гиганта. Ето кои са те:
1. Apple
Гигантът беше сериозно засегнат след като в Китай навлязоха политиките за Covid zero prez 2022 година, според които бяха затворени много фабрики, включително на Apple.
Оттогава компанията се опитва да намали зависимостта си и да "отдалечи" веригите си за доставки от "фабриката на света". Apple дори премести част от производството на iPhone в Индия и проучва преместването на производството на iPad в страната.
Но няма измъкване. Apple разчита на китайските доставчици доста за някои суровини и части - за слушалките Vision Pro например.
Сред компаниите, на които Apple разчита, за да направи Vision Pro, е тайванската Foxconn - която е основният доставчик, който измества веригата си за доставки извън Китай.
2. TSMC
Компанията за производство на чипове е поела ангажимент за 40 милиарда долара за производството в САЩ. Най-големият производител на чипове в света започна производство в Китай през 2004 г. Два от 18-те завода на TSMC се намират в Китай, а по-голяма част от фабриките все още са в Тайван.
Няма индикации, че TSMC напуска континента, но ще стъпва на други места като Тайван и САЩ. През декември TSMC обяви, че ще отвори втора фабрика в Аризона, увеличавайки инвестициите на компанията в щата от 12 милиарда долара до над 40 милиарда долара.
Чиповете, произведени в американския завод на TSMC, вероятно ще бъдат с 15% до 20% по-скъпи от тези, произведени в Тайван и Китай, смятат анализатори.
Най-големият клиент на TSMC е Apple.
3. Mazda
Японският производител на автомобили Mazda премества производството на някои части обратно в Япония. Гигантът беше шампион по производството на автомобилни части в Китай.
Миналата година от Mazda съобщиха че ще поискат от своите доставчици да произвеждат компоненти извън Китай. Тази новина дойде след като блокирането на Китай, заради COVID-19 разтърси веригата за доставки и сроковете за производство.