Миналата година по това започна строежът на това, което трябва да е най-голямата фабрика в Европа в Унгария за производство на батерии за електрически превозни средства. Проектът с размерите на летището на китайската Contemporary Amperex Technology Co. Ltd. е перлата в короната от приблизително 20 милиарда евро инвестиции, които според премиера Виктор Орбан ще позволят на икономиката да процъфтява от зеления преход на Европа. Никъде по света производството на батерии не се увеличава по-бързо на глава от населението от Унгария.

И все пак планът да стане един от най-големите доставчици на планетата надхвърля икономиката. Екологични активисти, местни кметове и политически опоненти казваха, че има цена, която се пренебрегва от ръководство, което контролира всичко - от съдилищата и регулаторите до медиите, докато Орбан се стреми да подкрепи следващата ера на своето управление.

Съоръжението, което CATL започна изгражда в партньорство с Mercedes-Benz, беше обявено от правителството за най-голямата пряка чуждестранна инвестиция в историята на Унгария. В непосредствена близост до обекта двама други доставчици на батерии изграждат свои собствени заводи.

CATL заяви, че знае какво прави, използвайки богатия си опит, за да гарантира, че няма изпускане на замърсяване във въздуха или водата. Компанията също така каза, че би искала да работи с местните власти за предотвратяване на потенциално замърсяване извън завода.

Шумът от завода за батерии станал толкова силен, че някои местни казват, че са бил принуддени да затварят прозорците си през нощта.

След пролетния тест в новото съоръжение, построено от южнокорейската компания SK On за доставка на електрически превозни средства, до лятото звукът затихва. Липсата на забележимо производство също е обезпокоителна за унгарската икономика и за министър-председателя, който е заложил повече на прехода към електромобили от всеки друг европейски лидер.

При управлението на Орбан страната привлече около 20 милиарда долара инвестиции, свързани с електрически автомобили от 2017 г. насам. Целта беше да се увеличи капацитетът за производство на батерии по-бързо от всяка друга страна в света и да се даде на икономиката така необходимия шанс. Това отнема повече време от очакваното.

Рязкото забавяне на продажбите на по-скъпи европейски електромобили и назряващата търговска война с Китай правят Унгария уязвима. Volkswagen заяви преди седмица, че обмисля затваряне на фабрики и съкращения на работни места. Промишленото производство в Унгария се срина, повлечено от производството на автомобили и батерии.

Вместо нова ера на растеж, има перспектива за нова рецесия точно когато Орбан се изправя пред най-надеждния политически опонент от своето 14-годишно управление. Брутният вътрешен продукт се сви през второто тримесечие.

"Този ​​икономически спад не можеше да дойде в по-лош момент за Орбан", коментира Едит Згут-Пшибилска, асистент по политика и социология в Полската академия на науките във Варшава.

Защо една европейска страна се превръща в гореща точка за заводи за литиеви батерии

Защо една европейска страна се превръща в гореща точка за заводи за литиеви батерии

Какви проблеми носи това?

В основата на плана е да се съчетае съществуващата роля на Унгария като заден двор за германски производители на автомобили като VW, Mercedes-Benz AG и BMW AG с голяма роля като европейски център за азиатски производители на батерии за електрически коли.

Междувременно фабриката на SK е третата за компанията в Унгария и най-голямата в Европа с приблизителна цена от 2,3 милиарда долара. Заводът ще има капацитет за производство на батерии с обща мощност 30 гигаватчаса, достатъчни за захранване на 430 000 електрически коли.

Но не е ясно кога ще бъде достигнат пикът на производството. Компанията забави старта с три месеца и намали прогнозата си за производство, съобщи The Korea Times, цитирайки ръководители на SK.

Други големи производители на батерии в Унгария казват, че бизнес перспективите им са непроменени. Samsung SDI, друга южнокорейска фирма, цитира дългосрочни прогнози, подкрепящи растежа на пазара на EV, въпреки че отказа да потвърди текущото ниво на производство в своя масивен завод на север от Будапеща.

Китайската компания Contemporary Amperex Technology Co. Ltd., която строи фабрика на стойност 8 милиарда долара в източния град Дебрецен, заяви, че строителството напредва, както е предвидено.

Все пак Унгария сега е една от най-чувствителните страни по отношение на динамиката на европейското производство на електромобили и на това дали континентът ще се разрасне толкова бързо, колкото някои може би са очаквали.

Докато китайската BYD изгражда най-голямата си европейска фабрика в страната за производство на превозни средства в рамките на ЕС, търговска война между изтока и запада може лесно да подкопае позицията на страната като място за индустрията.

Междувременно правителството понижи прогнозите за икономически растеж и поднови специалните корпоративни данъци, за да запуши дупките в бюджета.