Най-малко две украински фирми развиват съвместна дейност с български държавни военни заводи. Това стана ясно преди дни от писмен отговор на депутатски въпрос, зададен на министъра на отбраната Атанас Запрянов.
От него се разбира, че "ТЕРЕМ-Холдинг" ЕАД работи с украинската компания Rarog Airspace поразработка и производство на безпилотни летателни апарати и система за управлението им, а "ТЕРЕМ-Летец" ЕООД усвоява ремонта на съветски вертолети "Мил", съвместно с компанията MS-AVIA GRADE.
Какво знаем за тези фирми?
От бронежилетки до дронове
Rarog не е непознато име в украинската отбранителна индустрия. Историята на групата започва през 2014 г. в Харков с производство на бронежилетки, каски и друго предпазно оборудване. Това все още е един от основните ѝ бизнеси, като нейната продукция се използва не само от украинските военни, но и в чужбина.
Оказва се, че българските специални части още от 2018 г. използват бронежилетки на Rarog.

Източник: Instagram
Собственикът на компанията се казва Максим Плехов. Юрист по образование, през 2008 г. той става обвиняем за възпрепятстване на властите, когато в компанията, в чийто правен отдел работи, влизат прокурори и анитмафиоти. В крайна сметка не се стига до присъда. Плехов и негови приятели правят самоделни бронежителки за протестиращите на Майдана през 2013-2014 г. Това се превръща в негов основен бизнес и днес той е председател на борда на Лвовския отбранителен клъстър, който включва различни производители.

Източник: my.ua
В интервютата си той говори много за развитието на дроновете като бойно средство в хода на войната - включително използването на оптично влакно вместо радиовълни, както и въвеждането на системи за самонасочване в близост до целта.
"Мога да го кажа просто: дублиращото предприятие е просто още едно предприятие. Нека да го погледнем по този начин: то е друг бизнес. Можете да намерите партньори в Европа, които се обръщат към нас със следното: "Имате опит, имате разбиране, нека да построим завод на наша територия и да работим в Европа". Това е съвсем различен бизнес, основан на професионалния опит на хората, които работят тук", коментира Плехов пред Espresso TV в края на февруари.
По думите му "Украйна е Клондайк на отбранителните технологии": "Ако не създадем наша собствена отбранителна промишленост, както го направи Южна Корея, няма да постигнем нищо и ще бъдем завладени от своя съсед"
Rarog Airspace от миналата година има клон в България, като според публикация в Информационния център на Министерството на отбраната компанията е доставила дронове за украинската армия на стойност близо 3 милиона лева.
Още през миналата година беше обявено нейното партньорство с българския държавен холдинг ТЕРЕМ - с украинска помощ започна производството на FPV дронове, които могат да удрят движещи се мишени на 15 километра от стартовата си точка. Въоръжението им пък включва боеприпаси, произведени специално за целта у нас.
Голям играч във въздуха
MS-AVIA GRADE е собственост на украинския бизнесмен Роман Милешко. Бивш военен пилот и бивш зам.-командир на авиацията на военноморските сили, той е учил и в САЩ. След това влиза в бизнеса със специализиран въздушен транспорт за нуждите на хуманитарни и мироопазващи мисии в сложна обстановка. Партнира си с ООН.

Източник: thepage.ua
MS AVIA-GRADE е компанията на Милешко, която се занимава с интеграция на оборудване за самолети и вертолети частна и държавна собственост. Може да ремонтира двигатели и авионика, а също и да произвежда нови системи.
Фирмата обаче се забърка и в скандал, след като стана ясно, че 7% в нея има Олександр Касай - свързан с имотен скандал племенник на депутат от партията на Володримир Зеленски. Според разследване на "Свободна Европа" семейството на законотвореца и член на Комиосията по отбрана Хенадий Касай си е купило 4 луксозни апартамента в Дубай през 2022-2023 г. - а доходите им не могат да покрият цената им от около 1 млн. долара.
Олександр, който е бивш футболист, освен това беше съсобственик на турската фирма Vector Avia, която е изпълнявала договор за 27 млн. долара с украинското министерство на отбраната за шиенето на униформи. На всичкото отгоре, властите установиха, че крайният резултат е бил с незадоволително качество и завишена цена. Депутатският племенник напусна междувременно фирмата и родината си.
Ремонтът на вертолети с украинско участие у нас беше част и от друг сюжет през последните години. През март 2023 г. Русия обвини България и Чехия, че ремонтират вертолети за нуждите на украинската армия без разрешението на производителя, напомня "Сега".
В случая е спорно доколко на украинците им трябва ремонт на собствените им вертолети или придобиване на бивши български такива. От повече от година украинските сили залагат предимно на дронове за непосредствена поддръжка на своите сухопътни сили - вертолетите са прекалено уязвими, както се вижда от огромното количество свалени руски Ка-52 и Ми-28.

Източник: ТЕРЕМ-Летец
Показателно е, че през миналата година Киев не се възползва от възможността да вземе бракувани български Ми-24, които биха могли да бъдат приведени в летателна годност или използвани за части.
Важен момент е, че в България нито "ТЕРЕМ-Летец" в София, нито "Авионамс" в Пловдив в момента имат лиценз за ремонт на вертолетите, които са съществена част от авиопарка на нашите ВВС - а вероятно и техническият капацитет не е голям. Показателен за него е доста бавното темпо на ремонтите и преди 2022 г. Затова и вероятно украинското ноу-хау ще бъде полезно на нашите специалисти.