Малко хора са чували за корпорацията Inditex. Почти всички обаче познават марките Zara, Pull and Bear, Bershka и Stradivarius, които имат търговски обекти в близо 100 държави, включително и в България. Общото между тях е, че всички те са марки на най-големия производител в модната индустрия - същата Inditex, която превърна собственика си Амансио Ортега в най-богатия европеец.

Най-популярният бранд от тях може би е Zara. Преди четири десетилетия историята на фирмата започва от малък магазин в испанския град Ла Коруня. Как успява да се превърне в модна империя? Корпорацията разчита на една проста, но работеща стратегия.

За разлика от другите лидери на пазара, като Gap, H&M и Primark, Zara дава свобода на служителите си, като няма главен дизайнер. За бранда работят 350 дизайнера, като всеки от тях е независим в създаването и одобряването на нови продукти, както и в пускането на кампании.

Като не разчитат на някой ръководител, който да контролира създаването на нови колекции, дизайнерите използват солидната база информация за това какво се продава на пазара в момента и кои модели вече са станали демоде.

Всеки ден персоналът в централата на Zara в Артейхо анализира какво е популярно сред потребителите, като прави мониторинг на данните за продажбите, както и на хилядите коментари на клиенти, търговци и представители на марката в други държави.

"Няма магическа формула. Просто няма звезди при нас. Съобразяваме се и реагираме на данните за пазара по време на сезона и накрая предлагаме на клиентите си нещо модерно", обяснява Пабло Исла, който е главен изпълнителен директор на Inditex, цитиран от Bloomberg.

Какъв е резултатът в крайна сметка? За миналата година компанията майка на Zara отчете приходи от продажби, реализирани в 7100 магазина в 93 държави, в размер на 20,9 милиарда евро.