Големите технологични компании се готвят за нови данъци в Европа, които може да им костват милиарди, пише CNN. Политиците на Стария континент пишат нови правила, които ще накарат технологичните гиганти да плащат данъци върху приходите, генерирани в региона, вместо върху печалбата. Самите компании лобират яростно срещу промените.
Данъчните промени са поредната стъпка от европейските законодателни и регулаторни органи срещу технологичните компании. ЕС вече наложи тежки нови правила за поверителността на личните данни на потребителите и удари компании като Google с огромни глоби.
Промените в данъчната система са водени от френския президент Еманюел Макрон, който ясно подкрепи плана на ЕК за 3% данък върху продажбите на някои интернет услуги. Той може да влезе в сила още през 2020 г.Налогът ще важи за компаниите с годишни световни приходи от поне €750 милиона и интернет продажби от поне €50 милиона в Европейския съюз. Google, Amazon, Facebook и Apple са най-големите цели.
Призивите за промяна на данъчната система идват на фона на ниските суми, плащани в Европа от технологичните гиганти. Някои от тях прехвърлят печалбата си в страни с благоприятни данъчни режими в региона. Самите компании се опасяват, че новите правила ще създадат прецедент, който ще бъде последват от правителствата и на други места по света.
"Дигиталната икономика е нова и съществуващите данъчни закони не са достатъчни", смята Чанинг Флин от EY.
Световно усилие
Организацията за икономическо сътрудничество и развитие настоява за световни стандарти из най-богатите икономики, но предложение се очаква най-рано през 2020 г.А Европа не иска да чака толкова дълго. Комисията казва, че 3%-ния данък е временно решение, а крайната цел е да може да получава налог от печалбата на компаниите, генерирана в Европа.
Великобритания, която ще напусне ЕС през 2019 г., се движи още по-бързо. В понеделник Лондон обяви 2% данък върху продажбите на дигитални услуги на Острова, като той ще влезе в сила от април 2020.Британското правителство изчислява, че този план ще генерира 400 милиона паунда годишно, а ЕС очаква €5 милиарда.
Компаниите отвръщат на удара
Организацията Digital Europe, която представлява индустрията в региона, заяви, че предложението на Комисията ще подкопае сегашната данъчна система и в крайна сметка компаниите ще бъдат облагани два пъти за едни и същи продажби.
"За да бъде запазен принципа за справедливост, всеки корпоративен данък трябва да бъде върху печалбата, а не върху приходите", казват от групата, в която членуват и Amazon, Google, IBM и Microsoft.
Някои виждат предложенията като начин да бъдат подкрепени местните компании за сметка на гигантите от Силициевата долина.
Членове на щатската Комисията по финанси към Сената заявиха в писмо до Комисията по-рано този месец, че новите правила "ще създадат дисриминационни условия срещу американските компании".Но някои европейските технологични компании също не са доволни, включително Spotify, Booking.com и Rovio, които изпратиха писмо до Комисията по-рано този месец.