Amazon е известна като компания, която взима решения на базата на данни. Но главният изпълнителен директор Джеф Безос заяви, че гигантът за електронна търговия тренира служителите си да разбират, че някои решения трябва да се вземат с вътрешно усещане.

"Трябва да осъзнаете, че вземането на решения не е еднакво за всички", каза Безос на гала вечер този месец, която се проведе в Ню Йорк, организирана от FIRST - глобална неправителствена образователна организация в сферата на STEM науките.

За да разберете разликата, казва Безос, задайте си два прости въпроса: "Какви са последиците от това решение?" и "Това решение обратимо ли е?".

Обратими решения

Според създателя на Amazon повечето решения са с малки последствия и са обратими. Те могат да се вземат бързо с наличието на данни и от младши екипи. Ако направите грешното решение, обяснява Безос, цената е ниска.

Големите компании могат да станат по-малко динамични, когато малки, обратими решения се вземат чрез "голям консенсусен процес". Дори ако това не е най-добрият ход, бързата реакция все пак ще ви помогне да сте пред конкуренцията. "Цената на това да бъдеш бавен е толкова по-висока, отколкото цената да достигнеш до правилния отговор", смята Безос.

Той говори за механизма за вземане на решения и в предишни писма към акционерите на компанията. В едно от 2016 г. милиардерът казва: "Повечето решения вероятно трябва да се вземат с някъде около 70% от информацията, която ви трябва. Ако чакате достигане на 90%, в повечето случаи вероятно ще сте се забавили".

Използването на този механизъм може да даде възможност за изява на по-неопитните работници. "Щом установите, че рискът от вземане на определено решение е нисък, тогава по всякакъв начин го направете сами", казва Безос.

Необратими решения

Необратимите решения изискват повече внимание. "Тези решения с големи последици трябва да се вземат от старши специалисти, отделни лица или малки екипи", казва Безос.

Старшите ръководители на Amazon често анализират необратими и решаващи решения. В тези ситуации е подходящо "да се използват много бавни процеси на вземане на решения", обяснява Безос, който шеговито нарича себе си "началник на бавните решения".

Той представя тези видове решения като "еднопосочни врати" в писмо от 2015 г. В него той пише: "Ако минете през нея и не ви харесва това, което виждате от другата страна, не можете да се върнете там, където преди сте били.".

"Ние дадохме зелена светлина за Amazon Prime в крайна сметка се основава на интуиция", дава пример Джеф Безос. В някои случаи данните няма да ви дават ясен отговор, особено когато се опитвате да се направите нещо, което никога преди не е било правено.

"Нямаше нито един финансово разумен човек, който да подкрепи решението да пуснем Amazon Prime. Нула. Всяка таблица показваше, че това ще бъде катастрофа", спомня си Безос и допълва: "Значи това трябваше да се направи с вътрешна интуиция".

Тези решения, добавя Безос, доколкото знам, те не могат да бъдат направени аналитично, а трябва да се правят с вътрешния глас.

Макар че често трябва да се вземат големи решения с вътрешния ти глас, той трябва да бъде информиран за вашите собствени принципи. Принципите на Amazon например включват идеи като поставяне на клиента на първо място и надграждане от името на клиента.

"Събирайте колкото се може повече данни, потопете се в тези данни, но после трябва да вземете решение със сърцето си", съветва Джеф Безос.