Шокът сред американските инвеститори от продължаващата регулаторна репресия в Китай подчертава фундаменталната разлика между двете държави, която много от тях изглежда не осъзнават: когато става въпрос за създаването на правилата, корпорациите нямат такова влияние, каквото имат в САЩ, пише CNBC.

Инвеститорите в китайски компании бяха хванати неподготвени това лято от редица мерки, които Пекин предприе срещу местните технологични гиганти, включително срещу няколко, чиито акции се търгуват в САЩ. Сред изненадите бе заповедта китайските магазини за приложения да премахнат това на компанията за споделени превози Didi - само дни след огромното IPO в САЩ. След това властите спряха регистрациите на нови потребители в китайското приложение за търсене на работа Boss Zhipin и дъщерните дружества на Full Truck Alliance - и двете дебютирали на борсата в САЩ през юни. В края на юли две листнати в САЩ компании за частни уроци за ученици се сринаха след обявлението на Пекин, че секторът трябва да се преструктурира.

Зад драматичната промяна е ставащата все по-популярна политическа реторика относно "общия просперитет". Зад фразата се крие желанието на Пекин да преразпредели създаденото от корпорациите богатство.

Китай заговори за преразпределение на богатството

Китай заговори за преразпределение на богатството

Поднебесната империя забогатя бързо, но пропастта между бедни и богати расте

Големите компании и в САЩ, и в Китай работят за изграждането на политически връзки и влияние върху правителствените политики. Но докато САЩ системата е изградена с идеята корпорациите да могат да имат влияние, в Китай компаниите са принудени да работят за постигането на политическите цели на комунистическата партия.

"В САЩ правителството често играе ролята на слуга на бизнес интересите. В Китай партията държава иска бизнесът да служи на целите ѝ и е готова да жертва корпоративните печалби, за да се случи това", казва Гейбриъл Уилдау, старши вицепрезидент в Teneo, която консултира корпоративни клиенти.

Китайските предприемачи лесно получаваха субсидии, евтина земя и други "подаръци" от местните правителства в по-ранна ера, когато централните власти се бяха концентрирали върху растежа. Но след като президентът Си Дзинпин застана начело през 2013 г., местните власти вече биват съдени по това дали и колко добре работят по постигането на целите на комунистическата партия: "общият просперитет", растеж на населението и други. Което намалява сътрудничеството между местните власти и компаниите.

В същото време компаниите в САЩ често наемат бивши депутати или членове на регулаторите, които получават пари, за да помогнат на корпоративните си клиенти да оформят правителствената политика. Най-често лобистите получават влияние като си го купуват - те наливат пари в кампаниите за преизбиране на политиците или в любимите им местни проекти.

През миналата година общите разходи за лобистка дейност в САЩ нарастват до $3,53 млрд., при $1,56 млрд. през 2000 г., по официални данни.

Китай иска заводите, а не интернет компаниите, да водят икономиката

Китай иска заводите, а не интернет компаниите, да водят икономиката

Пекин не смята да следва останалите развити икономики по пътя на деиндустриализацията