Най-щастливите хора в света ще получат подкрепа, която да им помогне да управляват по-лесно финансите си. Във Финландия, нареждаща се на първо място в проучването United World Happiness Report, централната банка подготвя стратегия за финансова грамотност на гражданите, разказва Bloomberg.

Идеята е с по-подходящо образование в тази посока институцията да накара финландците да ползват по-малко кредитиране и да трупат по-малко задължения.

Причината за това се крие в данните от последните 20 години. За този период дълговете на домакинствата в скандинавската страна са се удвоили на фона на падащите лихви в страната и усилията за преминаване към бъдеще на напълно електронни разплащания.

Страната, където са създадени брандове като Nokia и играта Angry Birds, е известна със своя технологичен сектор. Заради не е изненадващо, че финландците залагат в голяма степен на дигиталните плащания, но този нов навик за тях съвпада с по-слаба дисциплина на харчене.

А резултатът е, че днес рекорден дял - 7% от общо 5,5 милиона финландци, не могат да плащат сметките си. Това е ръст с една трета в сравнение с последното десетилетие. През последните години финансовите институции усилено предупреждават за бързия растеж на потребителското кредитиране в частност.

Експертът Джуха Пантцар, който работи за организация, помагаща на силно задлъжнели хора да се научат да контролират финансите си, посочва, че новите форми на разплащания са довели до нова реалност, в която "хората имат замъглени възприятия за парите си".

"Много хора срещат трудности в това да изчислят къде са изхарчили парите си, колко са им останали до края на месеца и колко могат да си позволят да заемат", обяснява той.

Преди около 20 години парите в брой са били използвани за 70% от плащанията в магазините. Днес картовите, мобилните и другите дигитални методи на разплащания са използвани за над 80% от покупките, показват данни на финландската централна банка към 2018 година.

От финансовата институция се направят ситуацията да се промени, като първата стъпка от нейната стратегия е събирането на повече данни и представянето на добри практики на организации, които вече работят със задлъжнели граждани. Също така от централната банка планират да определят "национални цели за финансова грамотност" и ще работи с трети страни по тяхното изпълнение.