След като получи разрешение от Комисията за защита на конкуренцията да придобие веригата магазини Pulsar, Ozone.bg има големи планове за развитието на бизнеса.

Сливането е първата стъпка на българската Ozone.bg при физическите магазини. От създаването си през далечната 2008 г. търговецът работи само в интернет. Плановете за разширяването на дейността и извън интернет пространството обаче съвсем не са нови и не са плод на импулсивно решение, казва пред Money.bg Любомир Бабуров, управител и съдружник. "Още от създаването на Ozone.bg сме мислели и за физически магазини - под различни форми, било то голям шоурум или верига, сходна на Pulsar", казва той.

Ходът може и да изглежда странен в ера, в която все повече се говори за западането на физическите магазини в западния свят, изместени от удобството на интернет търговията. Той обаче е добре обмислен и от Ozone.bg вярват, че ще донесе добавена стойност. "Въпреки че всичко може да се продава онлайн, определено клиентското изживяване е съществено по-различно, особено при продукти за забавление и свободно време. В последните години omni-channel търговията се доказва като по-удобна за клиентите поради допълнителните точки за взимане на онлайн поръчки, както и опцията за преглед или тестване на стока, видяна онлайн. В следващите години ще се стараем да подобряваме именно това с нашите магазини", разказва Бабуров.

Нещо повече, обединената верига ще инвестира допълнителни средства в развитието на физическата търговия, като увеличи броя на магазините на Pulsar с още два. Към момента веригата има десет магазина в София, Пловдив, Бургас и Варна. Предвижда се и серия промени в съществуващите обекти в посока на по-добро подреждане, обновяване на мебел, а дори и увеличаване на площта на някои от локациите. "Искаме да растем и нямаме намерение да направим магазините ни просто придатък", посочва той.

Бабуров е категоричен още, че стремежът на компанията не е в орязване и спестяване, а в ръст и синергия между двата търговеца. "С Pulsar през последните 10 години работим практически едни и същи категории, но по доста различен начин и с различен успех. С Ozone често сме фокусирали на кампанийни продажби, на конкретни фокус продукти, на активна маркетинг комуникация. Също така, от създаването ни до сега сме разширили портфолиото ни значително извън гейминга - един ключов пример са книгите. На тези фактори се дължи и ръста ни в последните 6 години".

А самият растеж е повече от впечатляващ. През 2018 г. Ozone.bg има приходи от 15,7 милиона лева, а Pulsar - 9,95 милиона лева. Последната обаче запазва оборотът през последните години, докато Ozone.bg расте стремително и записва над 15-кратен ръст на приходите от 2013 г. насам.

И компанията изглежда тепърва набира скорост. Освен чрез отваряне на нови магазини и обновяването на старите обекти, Ozone.bg смята да расте и чрез увеличаване на предлаганите категории стоки. Макар че е добре позната и започна дейността си с продажбата на компютърни игри, интернет магазинът продава и книги, играчки, пъзели, техника и други. Любопитното е, че от тази година видеоигрите вече не държат първото място по продажби. "Книжната част на Ozone.bg е водеща като оборот и брой поръчки към момента и има тенденция да продължава да расте", посочва Бабуров. С придобиването на Pulsar това най-вероятно ще се промени, коментира той, но ръстът на отделните категории е здравословен за растежа и устойчивостта на бизнеса. "Колкото повече големи, самостоятелни секции имаме, толкова по стабилен бизнес, необвързан със сезонността на дадена категория", категоричен е той.

Така следващата категория, която ще намери място на Ozone.bg, са спортните стоки и принадлежности за занимания навън. Заедно с това от компанията планират и навлизане на нови пазари, но засега не издават подробности. Самите Pulsar имат поръчки и от чужбина, но засега техният дял е незначителен.

Пиратството и новата конкуренция от стрийминг услугите

За един търговец на видеоигри се смята, че има традиционно две големи препятствия - пиратството и навлизането на нов тип абонаменти за игри, като Steam, например.

"Steam и сходни са също една от причините да искаме да навлизаме в офлайн пазара. Краткосрочно, това ще ни позволи да реализираме ръстове при игрите, но дългосрочно ще ни даде още един инструмент, с който ние да позиционираме бизнеса ни там, където клиентите ни имат нужда", посочва Бабуров.

Междувременно се отчита и значителен ръст на хората, които купуват игрите, които играят. "До съвсем скоро, може би дори 5-6 години, съвсем спокойно можехме да кажем, че хората които си купуват игри, са процент на процента. Лесна справка може да направим като видим какви са обемите в популярните тракери, в сравнение с официалните продажби. Вижда се доста ясна тенденция, обаче, това да се променя в позитивна посока. Причините са много - по-голямото навлизане на конзоли на пазара, по-голяма аудитория от геймъри като цяло, както и по-висока платежоспособност спомагат цялостно", посочва той.

Промяна има и средностатистическия геймър: "Ако до преди 15 години приемахме, че той е момче тийнейджър, в момента това изглежда доста далече от реалността. Вече геймингът е неизменна част от поп културата, а вследствие на множеството платформи, през които могат да се играят игри, аудиторията е почти толкова разнообразна, колкото тази на хората гледащи кино", казва Бабуров.