80% от хотелиерите потвърждават, че в близките месеци ще се наложи да повишат цените на нощувките, за да оцелеят. Това показва анкета на Българската асоциация на професионалистите в мениджмънта на хотели (БАПМХ).
Близо половината от респондентите залагат на повишение между 10 и 20%, а малко по-малко (40%) са на мнение, че биха се справили и с повишение до 10%.
Болшинството от мениджърите и собствениците на хотели (46%) са на мнение, че през 2021 г. бизнес климатът като цяло се е подобрил. Нещо повече - над 50% от тях очакват, че 2022 г. ще бъде по-добра от настоящата година.
На въпрос "Очаквате ли ръст на заетостта във Вашия хотел през следващата година?", 46% от анкетираните отговарят положително, 34% все още не могат да преценят, а едва 20% са консервативно настроени.
В допитването се включиха хотелиери, които управляват леглова база от над 14 000 стаи или около 10% от хотелската база в страната, разположена в места за настаняване с над 15 стаи.
Процентът на хотелиерите, които очакват възстановяване на бизнеса си до 2 години (43%) е почти изравнен с тези, които са на мнение, че възстановяването ще отнеме повече - три до пет години (39%).
Липса на служители
През последните 2-3 години на Запад се коментира навлизането на нови технологични решения и особено на роботи в хотелите. Причината е намаляване на броя на младите, готови да започнат работа или да получат образование в сектора.
И у нас, липсата за персонал е проблем и за градските, и за ваканционните и спа хотели. В началото на тази година малко над 50% от заетите в бизнеса бяха категорични, че в близките месеци се очертава сериозна липса на персонал. Сега техният дял скача на над 80%. Кризата за служители изпъква най-ясно при т.нар. изпълнителски позиции - камериерки, сервитьори, бармани.
Една трета от хотелиерите посочват липсата на кадри като сериозно предизвикателство, а също толкова са категорични, че най-големият проблем са растящите цени на електроенергията. Изискването за представяне на зелен сертификат при посещение на ресторант, спа център и за организирани събития е било най-сериозната пречка за бизнеса според 14% от респондентите, а на четвърто място, с 11,7%, се класира липсата на адекватен маркетинг на дестинация "България" на международните пазари.