Световната автомобилна индустрия навлезе в дълбока рецесия през 2019 година, като продажбите се свиха с повече от 4%, а представянето на производителите в Китай и Индия се оказа разочароващо. Най-лошото за сектора обаче не е приключило и тази тенденция ще продължи и през 2020 година, пишат от CNN Money в свой анализ.
Броят на продадените коли на основните пазари в света е достигнал 90,3 милиона през миналата година, показват изчисления на LMC Automotive. Това е под резултатът от 94,4 милиона през 2018 и 95,2 милиона през 2017 година.
Ситуацията в индустрията идва и със сериозни последици за глобалната икономика. Изчисленията на Международния валутен фонд (МВФ) показват, че тя отговаря за 5,7% от глобалния брутен вътрешен продукт и за 8% от износа на стоки. Също така компаниите от сектора са вторият най-голям купувач на стомана и алуминий.
Най-значителни проблеми производителите срещнаха през миналата година в Китай, който е автомобилен пазар номер 1 в света. Забавянето на икономическия растеж там и премахването на субсидиите за закупуване на електромобили причиниха значително свиване на търсенето.
В Индия, която е друг ключов пазар за индустрията, потреблението претърпя сериозен спад заради отслабването на икономиката. Условията в Европа също бяха не особено задоволителни на фона на Брекзит и на продължаващите последици от "Дизелгейт".
Натискът върху сектора се яви като причина за нови партньорства и сделки в автомобилния сектор. Fiat Chrysler се обединява с Peugeot, а Volkswagen ще си партнира с Ford в разработването на електрически модели. Германските конкуренти Daimler и BMW пък ще обединят усилия в областта на споделеното пътуване и автономните технологии.
Засега прогнозите за 2020 година не изглеждат много по-обнадеждаващо. В началото на седмицата китайският ресорен министър Миао Уей посочи, че тази и следващата година ще бъдат "критични" за автомобилния пазар, а продажбите в страната ще останат "без промяна или слабо на негативна територия" през следващите 12 месеца.
От LMC прогнозират, че в глобален мащаб продажбите ще достигнат 90 милиона или с 0,3% под резултата за изминалата.
"Малко възможно е индустрията на световно ниво да получи подкрепа от някой от ключовите пазари, като Европа и САЩ", смята Джонатан Поскит, който е анализатор в LMC.
Заради това въпросът сега е не какво може да се очаква за 2020 година, а кога индустрията може да се върне отново към растеж.
По думите на Поскит рекордът, постигнат през 2017 година, трудно ще бъде надминат през следващите няколко години. Основна причина за това е по-слабото търсене в големите градове, които се борят със задръствания и замърсяване на въздуха. Според него потенциалните купувачи там ще обърнат поглед повече към услугите за споделено пътуване или градския транспорт.
Все пак от LMC дават прогноза, че в крайна сметка до нов пик за индустрията може да се стигне през 2023 година. А принос за него ще имат по-слабо развитите региони, където се очаква търсенето да се повиши в следващите няколко години.