Военновъздушните сили на САЩ драматично съкратиха поръчките си за стелта F-22, така че продажбата на този скъп самолет на страна-съюзник може да се окаже единствения способ да не спре производството му изцяло. Япония е изразила интерес и е една от малкото държави с достатъчно дълбоки джобове, така че на хоризонта тя е единствения реалистичен купувач.
Досега Конгресът на САЩ неколкократно отказва продажбата или лиценза на F-22 на някое чуждо правителство. Последният опит да се наруши забраната се провали в Сената по-рано през годината.
Обаче рискът от загуба на хиляди високо квалифицирани работни места в щатовете Джорджия, Тексас и Калифорния увеличава натиска върху Конгреса да изнесе изтребителя. Интересът на Япония може да обърне гласовете.
По време на срещата си с президента Буш, премиерът на Япония Шинзо Абе засегна темата за изтребителя F-22, за което тогава писаха японските медии.
Междувременно ВВС на САЩ през февруари изпратиха дузина F-22 на военната си база в Окинава за учения с период три месеца. Това е първият път, когато изтребителите са били изпратени на мисия извън Съединените щати.
Според военните, по този начин американските пилоти ще натрупат опит. Един от положителните резултати е бил откриването на бъг в софтуера на изтребителя.
Командирът на американските военни в Япония е казал, че „командировката" на F-22 в Япония не е част от опити за продажба. Но мисията е дала възможност на ВВС да се „изфука" със самолета си.
Тази пролет в Окинава два изтребителя F-22 и два F-15 Eagles взеха участие в симулация на сражение срещу четири F-4 Phantom и четири F-15 на японските Въздушни сили за собствена защита. Бойните самолети F-4 са в експлоатация от 1973 и Япония вече търси подмяната им.
Японците са били впечатлени от възможностите на F-22, включително и от стелт - дизайна за избягване на радари. Те са оценили високо и възможността на самолета да лети дълго време със свръхзвукова скорост без да използва спомагателни дюзи и така да спестява гориво и да е още по-трудно откриваем.
В началото F-22 бе предназначен да отговори на съветските изтребители Су-27 през осемдесетте години. Макар руската заплаха вече да не съществува, японците искат да са сигурни срещу китайска флота от същите тези руски самолети.
Програмата F-22 е една от най-големите за американската Lockheed Martin (LMT) и носи стотици милиони долари годишно. Boeing произвежда крилете, корпуса и други компонентни системи в изтребителя.
Обаче отмятане от обещанието на американските ВВС поставят програмата под опасност. В началото те обещаха да купят 750 самолета, а след това намалиха броя им на 183.
Lockheed дава работа на 3,351 служители по F-22, заводите са в Мариета, Джорджия, Форт Уорт, Тексас и Палмдейл, Калифорния, според доклада от изследването на службите на Конгреса, обнародвани миналия месец.
Дори Япония се е стреснала от цената.
Токио насочва все по-голяма част от бюджета си в предпазен щит от балистични ракети. Разходите за отбрана са ограничени до 1% от БВП на страната. Тоест и Япония не разполага с неограничени възможности. А един F-22 струва $130 млн., което няма да го улесни в продажбата пред японския парламент.
Възможностите на F-22 са добри, но е прекалено скъп - казал е през декември м.г. тогавашният министър на отбраната. „А САЩ сигурно няма да ни позволят да го правим по лиценз".
Друга опция за Япония е F-35 Joint Strike Fighter, който е проектиран от САЩ като многонационален самолет и може да изпълнява много от същите команди като F-22. Поради припокриването, F-35 стана един от конкурентите за финансиране.
Япония може би ще прояви интерес и към F-18, подобрената версия на F-15 и евро-изтребителя Typhoon.
Само Левски
на 26.03.2008 в 18:52:06 #1http://money.ibox.bg/news/id_538414931 Защо така мислиш.