Ако сте служител в някоя българска компания и се чудите как ще се движат месечните възнаграждения през новата година, то можем да Ви кажем: или няма да се променят, или ще растат. Или поне такива са нагласите на бизнеса, измерени от Асоциацията на индустриалния капитал в България. Според председателят й Васил Велев, който коментира последното проучване на организацията пред в. "Стандарт", най-голям е делът на предприемачите, които през тази година ще запазят равнищата на възнагражденията. Позитивното е, че ги следват тези, които ще увеличават заплатите. А най-малък е делът на компаниите, които възнамеряват да ги намалят.

Велев обяснява тези нагласи с очакванията за повече продажби през 2014г. "Предвижданията са за увеличаване на продажбите - 47%, докато само 8% посрещат годината с нагласи за спад. Останалите 45 процента очакват същите резултати като за 2013 г.", коментира той. Според него 39% от участниците в анкетата на асоциацията се надяват на повишаване и на печалбите от дейността си, а 16% очакват намаляване. "Въобще нагласите са по-скоро към предпазливост - без особено резки движения. От тези допитвания ние правим извода, че голяма част от ръста в продажбите няма да се заделят за печалби, а за повишаване на възнагражденията на служителите.", разяснява председателят на АИКБ.

И тук има логично обяснение според Велев: по-голяма част от фирмите в България през годините съкратиха ненужните служители, а новопостъпилият финансов ресурс ще им бъде нужен за запазване на останалите работници. "Последица от кризата е преди всичко оптимизирането на числеността на персонала. Сега предприятията произвеждат горе-долу същата по обем продукция, както и преди кризата, но с доста по-малко работници - около 500 хил. по-малко", казва още той.

Експертът предвижда и запазване на ръста на инвестициите с опция за леко повишаване. Според проучване на представляваната от него асоциация 34% от членовете предвиждат ръст на вложенията, 29% - спад, а 37 ще запазят досегашното положение. "За да има по-осезаем ръст в инвестициите, трябва да се привлича финансиране "на зелено". Това означава нови вложения, а не във вече съществуващи предприятия. Така ще се завоюват и нови пазари. Затова е много важен бизнес климатът и политическата обстановка в страната", казва още Велев