
Потребителските цени, които изключват неустойчивите цени на пресните хранителни продукти и затова са по-достоверен показател за инфлационните движения в страната - са спаднали през февруари с 0.1% на годишна база.
Макар да бе очаквано, връщането на дефлацията за пръв път от 10 месеца даде нови аргументи на онези, които считат, че банката е действала прибързано, повишавайки основната си лихва преди дефлацията да е била овладяна напълно.
Освен това от правителството са съобщили в петък, че потребителските цени в Токио през март също са паднали с 0.1% спрямо февруари - нещо което не бе очаквано и може да се счита за валидно и за цялата японска икономика.
Независимо от връщането на дефлационните тенденции, пазарите отреагираха слабо на изнесените данни. Лихвата на две-годишните японски правителствени бонове, обикновено чувствителна спрямо очаквания свързани с лихвените равнища, остана без промяна на 0.835 %.
Спокойствието на пазара вероятно се дължи на това, че дефлацията бе отдавна предвидена и очаквана. Тошихико Фукуи, управителят на BoJ, каза през парламента през тази седмица, че ръстът на индекса на потребителските цени CPI ще навлезе в отрицателните стойности поради падането на цените на петрола. Но като цяло цените били в дългосрочна възходяща тенденция.
Освен това силните данни за промишленото производство, които потвърдиха, че търсенето в Япония е високо и че цените могат да се покачват в бъдеще, смекчи влиянието на днешните данни.
Макар промишленото производство през февруари да е паднало с 0.2% от предходния месец, правителството предвижда въз основа на специално проведено изследване силен ръст през март и април.
Пазарите на японски правителствени бонове (JGB) също са се вцепенили, тъй като днешният петък е последният бизнес ден преди края на фискалната година. Така че инвеститорите в бонове изключително неохотно сменят позициите си.
Данните за заетостта, които също се публикуват в петък, са били силни. Но е потвърдено, че пазарът на труда не увеличава току-така лесно работните заплати. Безработицата през февруари остана на 4%, и има 5% повече работни места, отколкото претенденти за тях. Но работниците са получавали по-малко в сравнение с предходната година. Това предполага, че потребителското търсене няма да оказва натиск на потребителските цени нагоре.