Aпетитът към малкия странен плод, поне за нашите ширини, наречен дуриан нараства ненаситно. Глобалното търсене на на плода скочи с 400% на годишна база, според HSBC. Голяма заслуга за това има Китай или по-скоро "лудостта" по плодовете на потребителите в Китай.

"Търсенето на дуриан нараства с 400% на годишна база, подрепено единствено от манията в Китай", се казва в доклад на банката, цитиран от CNBC.

През последните две години Китай е внесъл дуриан на стойност 6 милиарда долара, или 91% от световното търсене, се казва в доклада.

"Бумът в търсенето на дуриана" е съсредоточен до голяма степен в Китай, където потребителите не го гледат на стоката просто като на плод, но и като подарък, който показва богатството на този, който го е подарил.

Докато бумът в търсенето на дуриан в Китай започна още през 2017 г., ръстът в търсенето се засили едва от края на 2022 г., според данни на HSBC.

Кои са големите износители на дуриан

Основният доставчик е Асоциацията на страните от Югоизточна Азия АСЕАН, която представлява 90% от световния износ на дуриан през 2022 г. "Кралят на плодовете" се продава за над 10 долара за килограм в Китай и средно около 6 долара за килограм в страните от Югоизточна Азия.

Тайланд отговаря за 99% от общия износ на дуриан в 10-членния блок със страни като Бруней, Камбоджа, Индонезия, Лаос, Малайзия, Мианмар, Филипините, Сингапур, Тайланд и Виетнам.

Ръстът в търсенето на дуриан носи възможности и за останалата част от Югоизточна Азия, не само за Тайланд, смятат икономисти. Сделката за свободна търговия на блока АСЕАН позволява на участниците по-свободен и равен достъп до китайския пазар, се отбелязва в доклада.

"Пазарът на дуриан все още расте - и други икономики в АСЕАН ще се конкурират с господството на Тайланд" смята икономистът на HSBC Арис Даканай.