Европейският съюз трябва да забрани продажбата на автомобили, които изминават под 35 мили за галон (близо 7 л. на 100 км.) - казал е бившият председател на петролния гигант Shell за BBC.
Сър Марк - Муди Стюърт е заявил пред британската медия, че автомобилната индустрия на Съюза трябва да се адаптира към по-стриктни екологични правила. Британското Дружество на автомобилостроителите изразява друга позиция: собствениците на замърсяващите автомобили и без друго вече си плащат чрез по-високия пътен данък и акциза, включен в цената на горивото.
Но сър Марк е казал, че подобен подход просто ще даде възможност на богатите хора да заобиколят задълженията си, свързани с борбата за запазване на климата. „Никой няма необходимост от кола, която изминава 10-15 мили на галон".
„Нужна ни е много строга регулация, която казва, че не можеш да шофираш или да конструираш нещо различно от един определен стандарт. Позволено е да карате Астон Мартин - но само ако изминава 50 - 60 мили с галон". Предложението на сър Марк се отнася само до новите автомобили. Старите замърсяващи автомобили ще бъдат оставени да изчезнат от само себе си.
Автомобилостроителите конструктивно биха могли да отговорят на по-строгите изисквания за малките модели автомобили, но ще е много по-трудно да се „пренапишат" тежките луксозни коли.
Сър Марк е на мнение, че богатите не бива да избягват от отговорността си към природата: „Това е нещо социално. Не можем да кажем, че богатите могат да заобиколят да правят това, което е необходимо за обществото".
И още: „Когато въведохме катализаторите, автомобилостроителите казваха, че това рязко ще повиши цените на колите - не стана така. Нега всички имаме каталитични конвертори". Сър Марк - в момента председател на минната компания Anglo American - е казал също, че прекараните в индустрията години са го научили, че пазарът ще осигури решенията, ако правителството ги потърси достатъчно ангажирано.
„Работата на правителството е да постави рамки, в които индустрията може да се конкурира. Пазарът е магическо нещо - то среща убежденията на хората, но се нуждае от ръководене".
В този дебат ожесточено се включват германските производители, като правят по-големи и тежки коли и се чувстват застрашени от новите наредби, които се готвят в ЕС. Аргументът на германските автомобилостроители е, че на карта са поставени работни места, ако моделите трябва да се променят.
Но сър Марк отговаря, че с нарастващото търсене на автомобили в света, загубените при производството на замърсяващи коли работни места могат да се заменят с работа в нови, по-чисти индустриални сфери.
Проучванията на общественото мнение сочат, че хората са готови да променят начина на живот и да намалят екологичния си отпечатък - но само ако съседите им са принудени да сторят същото.
Политиците досега са си затваряли очите, боейки се от прояви на недоволство. Но в бъдеще - коментира BBC - те могат да установят, че е по-приемливо да се наложат строги мерки за всички, отколкото да търсят компромис за (богатите) малцинства.
Abadbobata
на 06.02.2008 в 09:51:46 #2Също е толкова безмсислено при максимална позволена скорост от 130 км/час на магистралите да се констроират коли, които дигат 300 км/час или даже 200 км/час. А на бас, че цената ще падне с поне едно 10% ако се оптимизират автомобилите за максимална скорост от 130 и не могат да дигат конструктивно повече от 150, ако ти се наложи да изпревариш някъде, ама пак едва ли...
vs3
на 04.02.2008 в 11:20:08 #1пълни глупости Дай да забраним и яденето на фасул и зеле, щото в резултат се отделя много метан Колкото повече правила и регулации добавят към пазара толкова по-неконкурентен става и в резултат всичко почва да е безсмислено оскъпено. Първо, не е изобщо ясно дали автомобилите са най-големите замърсители. Второ - като направят максимума на 7/100км едва ли ще има кой-знае каква файда. Масовия автомобил и в момента е около 8-9л/100км. Ще засегнат единствено скъпите автомобили - от класата на Мерцедес и БМВ. Или можеби това му е и целта на въпросния мъдрец. Данъците към бензина са достатъчно ефикасен начин, да накараш народа да си вземе по-икономична кола. Друг допълнителен вариант е различен данък според разхода и конските сили - пак нищо ново. Просто идеята е толкова безсмислена, че чак се чудя защо изобщо я обсъждаме.