Европейският съюз трябва да забрани продажбата на автомобили, които изминават под 35 мили за галон (близо 7 л. на 100 км.) - казал е бившият председател на петролния гигант Shell за BBC.

Сър Марк - Муди Стюърт е заявил пред британската медия, че автомобилната индустрия на Съюза трябва да се адаптира към по-стриктни екологични правила. Британското Дружество на автомобилостроителите изразява друга позиция: собствениците на замърсяващите автомобили и без друго вече си плащат чрез по-високия пътен данък и акциза, включен в цената на горивото.

Но сър Марк е казал, че подобен подход просто ще даде възможност на богатите хора да заобиколят задълженията си, свързани с борбата за запазване на климата. „Никой няма необходимост от кола, която изминава 10-15 мили на галон".

„Нужна ни е много строга регулация, която казва, че не можеш да шофираш или да конструираш нещо различно от един определен стандарт. Позволено е да карате Астон Мартин - но само ако изминава 50 - 60 мили с галон". Предложението на сър Марк се отнася само до новите автомобили. Старите замърсяващи автомобили ще бъдат оставени да изчезнат от само себе си.

Автомобилостроителите конструктивно биха могли да отговорят на по-строгите изисквания за малките модели автомобили, но ще е много по-трудно да се „пренапишат" тежките луксозни коли.

Сър Марк е на мнение, че богатите не бива да избягват от отговорността си към природата: „Това е нещо социално. Не можем да кажем, че богатите могат да заобиколят да правят това, което е необходимо за обществото".

И още: „Когато въведохме катализаторите, автомобилостроителите казваха, че това рязко ще повиши цените на колите - не стана така. Нега всички имаме каталитични конвертори". Сър Марк - в момента председател на минната компания Anglo American - е казал също, че прекараните в индустрията години са го научили, че пазарът ще осигури решенията, ако правителството ги потърси достатъчно ангажирано.  

„Работата на правителството е да постави рамки, в които индустрията може да се конкурира. Пазарът е магическо нещо - то среща убежденията на хората, но се нуждае от ръководене".

В този дебат ожесточено се включват германските производители, като правят по-големи и тежки коли и се чувстват застрашени от новите наредби, които се готвят в ЕС. Аргументът на германските автомобилостроители е, че на карта са поставени работни места, ако моделите трябва да се променят.

Но сър Марк отговаря, че с нарастващото търсене на автомобили в света, загубените при производството на замърсяващи коли работни места могат да се заменят с работа в нови, по-чисти индустриални сфери.

Проучванията на общественото мнение сочат, че хората са готови да променят начина на живот и да намалят екологичния си отпечатък - но само ако съседите им са принудени да сторят същото.

Политиците досега са си затваряли очите, боейки се от прояви на недоволство. Но в бъдеще - коментира BBC - те могат да установят, че е по-приемливо да се наложат строги мерки за всички, отколкото да търсят компромис за (богатите) малцинства.