Делът на Индия в световната търговия определено не е в крак с нейната бързо развиваща се икономика. Нещо повече - Виетнам и Бангладеш са задминали страната като евтини производствени и експортни центрове, според скорошен доклад на Световната банка.
Въпреки бързия икономически растеж на Индия, делът на търговията със стоки и услуги като процент от нейния брутен вътрешен продукт е намалял през последното десетилетие, се казва в доклада, цитиран от The daily star.
Делът на Индия в глобалния износ на облекло, кожа, текстил и обувки първоначално нарасна от 0,9% през 2002 г. до връх от 4,5% през 2013 г., но впоследствие спадна до 3,5% през 2022 г.", се казва в доклада.
На този фон Бангладеш и Виетнам постигнаха силен растеж, като Бангладеш достигна 5,1%, а Виетнам 5,9% от глобалния износ на дрехи, кожа, текстил и обувки през 2022 г., се добавя в доклада.
Освен товаучастието на Китай в нискоквалифицираното производство намалява, заради нарастващите заплати, а Индия може да направи повече, за да се възползва от тази възможност.
В момента страни като Бангладеш и Виетнам и дори развити икономики като Германия и Нидерландия са се превърнали в основните бенефициенти от намаляващия пазарен дял на Китай.
Сред петте най-големи бенефициенти от загубата на Китай в дела на глобалния износ от сектори с ниска квалификация между 2015 г. и 2022 г. Бангладеш е на първо място, следван от Виетнам и Полша.
Индия трябва да намали търговските разходи и търговските бариери и да задълбочи търговската интеграция, за да остане конкурентоспособна, според пепоръка на Световната банка.
Амбицията на министър-председателя на страната Нарендра Моди е да превърне Индия в производствен център, докато бизнесът диверсифицира веригите си за доставки от Китай.
Институцията очаква индийската икономика да продължи бързия си растеж със 7% през текущата фискална година, завършваща през март 2025 г., след темп на растеж от над 8% през предходната година.
Според прогнозата растежът на икономиката на Индия да бъде средно 6,7% за фискалните години 2025-26 и 2026-27.