Щом българската администрация не може да се справи с въвеждането на електронно правителство, е необходимо да се помисли да се доверим на естонския опит в тази сфера и дори да изтеглим кредит, за да може тази идея да се случи. Това каза на пресконференция изпълнителния председател на Българската стопанска камара (БСК) Божидар Данев. Той посочи, че в Естония изграждането а електронно правителство е струвало 500 млн. евро, но у нас цифрата ще бъде по-голяма, защото ние сме по-голяма държава, пък и цените вече за подобни услуги са увеличени. Данев заяви, че за ориентировъчна сума може да се говори в порядъка на 1-1,2 млрд. евро.

От БСК считат, че въпреки добрите макроикономически параметри, ниските данъци и стабилната банкова система, бизнес средата у нас не само не отбелязва значимо подобрение в последните години, но България всяка година слиза надолу в международните рейтингови класации. По данни на Световната банка по качество на бизнес средата България отстъпва 2 места - от 71 на 73 място.

На 160 млрд. лв. възлиза корпоративна задлъжнялост. Налице е рекордна междуфирмена задлъжнялост от над 100 млрд. лева, вкл. и повече от 40 млрд. лева с просрочие над 30 дни, заяви Данев. Той допълни, че задълженията на държавния и местните бюджети към бизнеса към края на миналата година и началото на тази по изпълнени обществени възлиза на над 400 млн. лв.

Една от предпоставките за влошената бизнес среда е и липсата на предсказуемост на нормативната среда, подчерта Данев. Той посочи, че през 2010 г. Народното събрание е приело 174 закона, от които 13 нови, 111 Закони за изменение и допълнение и 50 ратификации. Промените продължават с повишен темп, като само през първото полугодие на тази година са приети 89 закона - 9 нови, 55 Закони за изменение и допълнение и 25 ратификации. В същото време промените в законовата уредба не се извършват съгласно изискванията на действащото законодателство. Голямата част от новите закони се внасят без изискуемата оценка на въздействие със съответно поемане на политическа отговорност от вносителите, коментира Данев.

От камарата посочват, че има нелогична конкурентна дейност от страна на МВР към частния бизнес, осъществяващ сигнално-охранителна дейност. Странна правна възможност позволява извършване на охранителна дейност от страна на МВР, а успоредно с това, министерството осъществява контрола върху дейността на частните охранителни фирми. Това е все едно митническите служители да осъществяват внос и износ, коментира Данев.

Разглеждането на търговските дела е със средна продължителност от няколко години. Затова нашето предложение е специализиран съд да поеме делата по несъстоятелност, заяви изпълнителния председател на БСК.

Друго предложение  на камарата е и въвеждане на механизма на „парламентарния борд"с цел ограничаване на нормативните промени и стабилизиране на законодателството.

Данев коментира и актуални икономически проблеми. Той посочи, че не може да се мине без реформа в БДЖ и е хубаво, че по настояване на ЕС са били разделени товарните от пътническите превози. Преди плащанията от страна на бизнеса за товарни превози отиваха за субсидиране на пътническите превози, които се субсидираха и от страна на държавата. Чрез разделението на пътническите и товарните превози се постигна прекратяване на кръстосаното финансиране в БДЖ, обясни Данев.

Изпълнителният председател на БСК посочи, че е необходимо повишаване на пенсионната възраст и решаването на проблема с по-ранното пенсиониране на много държавни служители.