Износът на швейцарски часовници претърпя най-големия тримесечен спад от 2009 г. насам. Индустрията изпитва трудности заради силния франк, а и спадът в търсенето от Китай и Хонконг започна да се разпространява из Азия.

Часовникарската индустрия съставлява една десета от износа на Швейцария.

Стойността на доставките е намаляла със 7,2% през третото тримесечие на годината, обяви швейцарската митническа служба. Износът се е понижил с 2% през първите 9 месеца на 2015 г. до 15,8 млрд. швейцарски франка (16,5 млрд. долара), предаде Bloomberg, позовавайки се на Федерацията на швейцарската часовникарска индустрия.

Намаленото търсене в Хонконг и Китай обхвана и други азиатски пазари като Сингапур, Южна Корея и Тайван.

Миналата година Хонконг и Китай съставляваха една четвърт от износа на швейцарски часовници. Износът за САЩ - вторият по големина пазар, намаля с 18% през септември и отбеляза най-стръмен месечен спад за 5 години.

„Основната причина за понижението са китайците, чиито търсене падна на местно ниво в Хонконг и континентален Китай, а вече очевидно и на световно ниво, тъй като хората не купуват толкова много часовници, докато пътуват", заяви Патрик Швендиман, анализатор в Zuercher Kantonalbank в Цюрих. Той изрази най-силното си притеснение относно това как ще продължи ситуацията - дали е само временна, или е възможно да се влоши.

Не е ясно дали лошите резултати на швейцарските часовници са повлияни от технологиите, които навлизат все повече в ежедневието ни с всевъзможни преносими устройства. Каквото е и Apple Watch.

Само за първото тримесечие от излизането на пазара модерният продукт се продаваше по-добре от iPad и iPhone, по информация на Wall Street Journal. Вероятно от Apple ще се зарадват на намаляващата конкуренция на основните лидери в изработването на часовници, било то и в категорията на традиционните такива.