Инвестиционната компания в недвижими имоти Obelisk International днес разпространи информацията, че новата вълна от интерес към инвестициите в недвижими имоти в България се създава от Каварна.

По-специално, проектът „Каварна бей" на компанията се развивал с изключително високо качество.

Регионът Каварна не предлагал само слънце-море-пясък, а и ентусиазъм за яхтсмена, голфъра и риболовеца. За последните няколко месеца Каварна като курорт е една от най-атрактивните дестинации за инвестиции в недвижими имоти и развитие. Само на 30 минути с транспорт от летище Варна и на 38 км. от Румъния, черноморският град Каварна ще става все по-популярно игрище за туристическия пазар, рекламират ни от компанията, която движи проекта.

Градът скоро ще се радва на облагите от комплекс за Формула 1 за €15 млн., одобрен от държавните финансови служби. Този проект се управлява от британската компания Berkeley Square Trading Limited. Има одобрени планове за преустройството на пристанище Каварна в модерен морски и яхт клуб, насочен кум луксозната клиентела.

Две голф игрища, проектирани от прочут голф дизайнер са в строеж. Едното ще е в топ пет в света по размер. Мекият климат в Каварна е подходящ за голф и феноменални приходи ще завалят, след като игрищата веднъж станат готови.

Икономическият успех и бъдещата визия на Каварна не са спекулативни, заявява специалист от Obelisk: за последните четири години вътрешни и външни инвеститори са вложили в Каварна €700 милиона. Редица фактори - мек климат, спортни съоръжения, качествени нови строежи, близост до летище Варна - ще доведат до драматично развитие на инвестиционния потенциал. За инвеститора в имоти това значат целогодишни приходи от отдаване на наем и достъп до много динамичен пазар за препродажби.

Малко неща успяваме да разберем за „Обелиск" - британската компания е завършила инвестиционни проекти пет в България, три в Турция, в Тайланд и Бразилия, сега движи един в Северен Кипър. На прайм-мястото на сайта е разположен банер с реклама на Kavarna Bay Resort. Вижте Испания преди 15-20 години, там сега е Каварна Бей, казва Джон Филипс, проектен мениджър на Kavarna Bay. 697 продажбени единици са жилищата в Каварна Бей, вариращи от студио до тристаен апартамент.

Каварна действително се разви много силно в последните години, като основната причина за това така или иначе е „концертния туризъм" и предоставената сцена на рок музиката. Стигна се дотам, че на калканите на поръждясалите, но със започнало саниране панелки сега се рисуват ликове на рок звезди. Нещо повече - улиците са наново асфалтирани и разширени. Глен Хюс и Рони Джеймс Дио носеха лентички „Не сте сами". След като и Uriah Heep тази година свириха на първи юли на разсъмване пред Камен бряг, изглежда наистина доскоро глухата провинция се приема сериозно от света. Истински виц е, че на предизборните фланелки на кмета Цонко Цонев би могло да пише „КМЕТАЛ".

Но има доста още какво да се направи в Каварна, каквото и да говорят продавачите на имоти. На някои по-схематични карти, предназначени за чужденци, посочените градове по българското Черноморие са три: Варна, Бургас - и Каварна. Станах свидетел на учудването на двама френски туристи, че именно тази прашна и меланхолична автогара е „развиващата се Каварна", в която искаха да отидат като алтернатива на големите ни морски градове. Те слязоха, оглеждайки се и малко ми дожаля за тях.

Хубавото на Каварна е, че околността й още не е застроена като южното крайбрежие в България и затова може да привлича нов тип туристическа публика - по-млада и по-подвижна, така че един ресторант и хотел не може ден след ден да „дои" клиента си. Разбира се, че пустошта около града може да побере още много неща, които първоначално ще доведат туристическия интерес: писти за болиди, пристанища за яхти, комплекси за чужденци.

Но пустошта в очите на някои за обществото е рядка степна крайморска екосистема. За естетите е едно от незамърсените места. Каварна дължи известността си на нещо повече от кметска инициативност и инвеститорски нюх  - на своето (нашето българско) природно и историческо наследство. Натискът от туристизиращата се Каварна в посока север, към резервата „Калиакра" и към териториите, които чакат да станат резерватни, плаши природозащитниците.

За туристите „съвременният" град Каварна предлага уникална смес от история, изкуство и култура - продължава рекламата си Обелиск. И тук икономическата логика ясно говори, че туристи на регионалната икономика са необходими, но не стадни и масови туристи, а подбрани такива. Процесът, наречен „туристическа сегментация" тепърва започва да се развива в българския туризъм като практика. Сега липсва не методологията за сегментация, а самата идея за устойчив туризъм, която все още не се е наложила - макар че през последните години напредък има, а Северна Добруджа е една от най-успешните нови и алтернативни дестинации за „мек" туризъм.

Търсят се културни, млади по дух, с интереси в история и екология туристи. Задачата може да се реши много лесно, щом държавната агенция формира автономен, креативен и млад по дух екип от специалисти във формиращия се в България алтернативен туристически сектор. При голям брой експерти, подобна експертна група липсва - всеки на пазара алтернативен туризъм се „спасява сам" и така губи възможността да въздейства в националната регионално-туристическа политика, независимо от стремежа на консолидация в туристическите браншови организации в Национална конфедерация на туристическата индустрия.

Такава група би определила режим на туристическо натоварване на ценния природно-туристически и културен регион и допустимото в границите му демографско налягане.

В светлината на всичко това сякаш добре звучи решението на шефа на МОСВ Джевдет Чакъров, който вчера определи „Степите" - буферната зона на резерват „Калиакра", на около 10 км. на север от Каварна, за защитена територия ( в списък решения за общо седем нови защитени територии). Крайно време беше да чуем нещо положително за опазването на нашата природа. Общественото недоволство към антиекологичната българска политическа икономика обаче не е стихнало.

И как да не се стреснем, щом разбираме, че местната власт в Каварна се надява да  привлече повече туристи също и чрез националният археологически резерват Яйлата? Обектът ще бъде „облагороден".

Не е ли наясно местната управа, че запазването на някои райони недокоснати води до по-висока икономическа стойност в епохата на пренаселеността? Обаче гордо се заявява, че „в края на 2006 г. започна реализацията на проект на общината за изграждане на инфраструктура в „Яйлата". Яйлата е светилище от каменно-медната епоха. Първобитната инфраструктура ли ще пресъздаваме, ще подобрим крепостта на император Ираклий, или ще сътворим наша съвременна?

Предвижда се изграждане на път и паркинг до „Яйлата".Изпълнител на проект по ФАР е Пътно строителство и поддържане ЕАД - Добрич". Отделени са общо 270 хил. евро, община Каварна участва с € 33 хил. евро.

Хубаво е да има път за туристите, добре е, че ще бъдат поставени рекламен билборд и информационни табла в опорните точки на дестинацията. Проектът включва още откриване на център за посетители в село Камен бряг и оборудване на конферентна зала. Но ако се направи само това, ще сме в сферата на добрите новини. Сега „Пътно строителство" има да оправдава изразходването на пари. Ще се изгради „туристическа инфраструктура в самия резерват". Боя се, че ще кажем сбогом на едно от най-важните чисти места в България, сред последните две по Черноморието.