Пристанището в Хамбург, което е най-голямото в Германия, е отчело срив на преминалите обеми стоки от 40% на годишна основа през февруари, предаде Zero Hedge. От една страна, причината за това е Лунната нова година, но, от друга, негативните данни се дължат на епидемията от коронавирус.
"Вече се подготвяме за удара", каза главният изпълнителен директор на пристанището Аксел Матерн. "Той ще се усети с пълна силна след средата на март. Цялата верига на доставките беше дисбалансирана напълно и очакваме контейнерните доставки да спаднат значително заради коронавируса."
Очакванията за допълнително свиване на товарите не е добра новина, най-малкото защото около 25% от каргото, пристигащо в Хамбург, идва точно от Китай. "Това предполага, че германската икономика има значителна експозиция към международните шокове и ограничени буфери, с които може да понижи негативните ефекти, идващи от тях", пишат от Zero Hedge.
Същевременно външните заплахи може да продължат дълъг период от време. "Продължителността на слабостта ни ще се увеличи заради коронавируса", каза Матерн пред Reuters. "Никой не може да каже колко дълго ще продължи тя."
Водещото германско пристанище не е единственото, което изпитва спад на доставените обеми. Портовете в САЩ също отчетоха сериозно понижаване на доставките, а прогнозата е те да са с поне 10% надолу през първото тримесечие на 2020 г. спрямо първото тримесечие на 2019 г.
Президентът на Европейската централна банка Кристин Лагард предупреди, че икономиките в еврозоната могат да изпаднат в рецесия, ако правителствата не вземат координирани мерки. Тя даде сигнали, че подопечната ѝ институция също ще понижи основния лихвен процент, който и без това е на равнище от -0,5%, по време на срещата си днес.
Дори германският канцлер Ангела Меркел посочи, че страната може да наруши правилото си да не регистрира бюджетни дефицити, след като е ясно, че икономиката се е насочила към рецесия през първото полугодие на 2020 г. В края на миналата година тя навлезе в период на стагнация.
Все пак Матерн изтъкна, че някои заводи в Китай вече са започнали да възстановяват производството, а в Шанхай повече от половината работници са се върнали на работните си места. "Но дори и това показва, че все още сме далеч от нормалната обстановка и възстановяването на бизнеса".