Добре дошли в дома на последните защитници на свободната търговия в Европа - Стокхолм. Изправени пред възможността за по-протекционистки настроен Европейски съюз и продължаваща търговска война между Съединените американски щати и Китай, Швеция търси подкрепа за идеите, които направиха страната толкова богата: отворените пазари и свободната търговия.
Швеция ще трябва да се справи без Великобритания - един от най-близките ѝ партньори в ЕС в търговията, припомня европейското бюро на Politico. Инициативата на Стокхолм идва и в момент, в който Франция полага огромни дипломатически усилия да поведе европейската индустриална политика по друг пътека - такава с по-голяма роля на държавата.
На 18 февруари, в опит да подрие усилията на Париж, търговският министър на Швеция Ана Халберг събра официални лица от пет други държави от ЕС с подобни разбирания. Надеждата бе да ги събере в екип, който да защитава свободната търговия.
"Политическият пейзаж в Европа бе променен изцяло от Brexit", казва тя пред изданието. "За Швеция, като страна, която винаги е защитавала свободата в търговията, е много важно сега, когато загубихме един от най-близките си съюзници, да сформираме нови групи". На срещата присъстваха представители от Дания, Нидерландия, Германия, Чехия и Финландия.
За французите новата стратегия за индустриалната политика, която ще бъде представена на 10 март, е възможност за издигане на по-високи стени срещу Пекин, частично чрез създаването на европейските шампиони.
Но шведите са от друго котило. В комисиите в Брюксел те са популярни с това, че гласуват срещу всяко вносно мито, което ЕС иска да наложи на ултраевтините стоки от Китай. Поднебесната империя направи и няколко големи инвестиции в шведската индустрия, включително в автомобилни производители като Volvo.
Като част от новата индустриална стратегия, Франция и Германия настояват Брюксел да отхлаби законите за конкуренция, като смятат, че това ще помогне на някои от големите им местни играчи - от автопроизводители до доставчици на батерии - да се състезават на световната сцена.
Но в Швеция това е анатема. Стокхолм отдавна силно подкрепя идеята, че свободните пазари и конкуренция премахват слабите играчи и помагат на силните да просперират. Политиците в страната смятат, че по-хлабавите правила за конкуренцията и по-големите държавни субсидии са рецепта за неефективност.
До съвсем скоро двете групи имаха равни сили в Брюксел, като шведите разчитаха значително на британците, както и на Нидерландия и Дания. Без подкрепата на Лондон обаче, Стокхолм трудно ще събере достатъчно гласове за запазване на статуквото.
Подкрепящите свободната търговия спечелиха победа в края на миналата година, след като Брюксел отказа да разреши сделката в железопътния сектор между Alstom и Siemens. Последното ядоса Париж и Берлин.
Но в същото време те ще трябва да преглътнат плановете за повече държавна помощ за т. нар. "Важни проекти от общоевропейски интерес". Инвестиционен план на стойност €8 млрд. за създаване на международен завод за производство на батерии, който включва €3,2 млрд. пари от данъкоплатците, също бе одобрен през декември.
Чернова на индустриалната стратегия казва, че ЕС ще "преразгледа" правилата за конкуренцията, но остава неясно какво означава това.
Подкрепата за свободната търговия е заложена в историята на Швеция. В средновековния период викингите търгуваха по цял свят.
Днес, отвореността на Швеция към търговията се цитира като ключ към надигането на някои от най-големите играчи в страната - от Ericsson, през Volvo, до IKEA. Откакто се присъедини към ЕС през 1995 г., Швеция е сред най-гласовитите поддържници на свободната търговия.
Така, през 2007 г., когато Италия, Франция, Испания и Полша поискаха по-голяма защита срещу вноса от Азия, Швеция застана на страната на Великобритания и Холандия и промените така и не влязоха в сила.
Срещата от миналата седмица е последният опит на Швеция да запази свободната търговия. Най-интересно е присъствието на Германия, тъй като все още не ясно дали Берлин ще се впусне в подкрепа на Франция, или не.